torsdag 1 december 2016

Musikåret 2016


Nu börjar det bli dags att summera mitt musikår. Inte 2016 års musik i allmänhet, utan bara just det jag lyssnat på. Något annat klarar jag inte av. Det blir allt tydligare att trots att jag lyssnar på närmare hundra nya album varje år, har jag inte längre någon större koll på dagens musikliv i allmänhet. Det mesta som går in i mina öron är antingen nysläpp av gubbar/ tanter eller musik som tydligt är inspirerad av svunna tider.  Med tanke på min ålder är detta föga överraskande.
Samtidigt är det så att mina öron behöver få variation och utmaningar annars tröttnar dem. Därför består min lista av en mängd genrer. Främst är det som vanligt akustik baserade Singer/ songwriters men även lite världsmusik, jazz och rock. Molltonerna dominerar, men jag klarar mig inte utan glädjen.
 
Låter det som min kommande lista över 2016 års bästa album kommer att bli ungefär som listorna 2015, 2014, 2013 osv?
Ja, så blir det, men några förändringar kan man ändå se, om man kollar noga.
Den brittiska folkmusiken tar i år större plats. En annan stegvis förändring är att jag lyssnar allt mer på blues och soul. Blir du nyfiken på drakes fantastiska lista över 2016 års bästa musik? Va bra, den kommer snart
 
Jag tror det blir trettio album i år. De flesta har jag tidigare recenserat på bloggen. Listan presenteras från nr 30 och neråt. Jag kommer skriva om skivorna fem och fem, med undantag för platserna fem till ett, de läggs ut en i taget. Utöver detta kommer jag också göra en lista på årets bästa låtar.

1 kommentar:

  1. Det ser jag med spänning fram emot. Jag har också "divergerat" en hel del men återkommer ständigt till min favoritmusik som oftast består av en gitarrförsedd man eller kvinna, sparsamt eller inte alls ackompanjerad där melodi och sång kommer i fokus. Dessbättre är återväxten god, särskilt på de Brittiska öarna och i USA. Jag tycker Sverige har tappat en hel del fart, det märker jag på de ljumma reaktionerna på Soundcloud och Reverbnation där man inser att vi är en mycket liten musiknation. Här tror jag dock att du kommer att vaska fram några namn, då mitt eget intresse är svalt (för tillfället).

    SvaraRadera