lördag 3 december 2016

2016 års bästa låtar


Innan jag kommer att vältra mig i album så ger jag plats åt låtarna. Det är ju låtarnas tid igen. Ingen orkar längre lyssna på hela album. Det är radiokanalernas eller Spotifylistornas urval av sånger som de flesta av oss har på. Även jag har blivit smittad. För varja år får jag allt svårare att ta mig tid till hela album. Vissa låtar envisas ju med att sticka ut och vilja ta plats. Här kommer 30 sånger som berört mig i år. Som vanligt får man ta rangordningen med en nypa...
 
Glöm inte skrolla ner. Då hittar du länk till Spotifylistan.

1.      Tomas Andersson Wij – Vi får dö en annan dag
Sången som ger mig livskraft just nu. Mer upptempo och radioanpassat än vad TAW någonsin varit. Och så orden:
”Nej ingenting svart
inget av hat
ska släcka oss
Nej vi ska dö en annan dag”

2.       Jenny Almenius –  Långsamt och snabbt
Mörkt, bluesigt och skört, Går rätt in.

3.       Skamvrån – Göran
Tonåringar som gör musik som skakar om en gubbe som jag

4.       Jenny Almenius – Hjärtat slår mot asfalten
Lite mer upptempo, men lika mörkt och hjärtskärande

5.       Kris Drever – I didn’t try hard enough
Skotten som gråter på riktigt

6.       Dan Hylander – Det vet bara jag
Gammal hjälte som gjort något som borde blivit radiohit

7.       Anders von Hoffsten – My stide
Svensk som sdelar med sig av världens livslust

8.       Janiva Magness – Love wins again
Hon är jämnårig med mig och sjunger med all den smärta och glädje hon upplevt

9.       Paul Mosley – Butcher
En underbar låt och en akustisk ljudbild som världen tycks glömt av

10.   Mumford & sons, Baba Maal – Ther will be time Popband + Afrika = sant

11.   Moddi – Madder of Habbit
Politik och pop blir här ljuv musik

12.   Björn Olsson – Lite mer vissling
En av två instrumentallåtar på listan

13.   Emitth Rhodes – Dog on a chain
Bästa låten från en efterlängtad comeback

14.   Ben Watt – Gradually
Bästa låten från ett album som framförallt är en helhet

15.   Freddie Wadling – Nu lyfter vi från marken
Som om han visste…

16.   Peter LeMarc -  Osynligt black
Bara röst, en ståbas och så sakta fyller ett jazzband på

17.   H’sau -  Serre’ dans  tes bras
Akustiskt, vocalt och kulturkompott

18.   By the Bluebird – One way fight
Svensk yngling låter amerikansk gubbe

19.   Maz O’ Connor – The Greenwood side
Ung tjej som för traditionen in I 2000-talet

20.   Michael Carpenter – She’s in love with her self
Brötigast på listan

21.   Michael Kiwanuka – Love and hate
soulfolk

22.   The Driftwood manor – Fire and BrimstoneBästa låten från en ännu bättre platta

23.   Paul Mosley – Satelites
Se nr 9

24.   Sierra Hull -Choices and changes
Mandolin och svårmod

25.   Skamvrån – Fel
Se nr 3

26.   Stina och Arktis – Radikalt sjuttiotal
Nyprogg med en text som man inte glömmer

27.   Kris Drever – Carpernaum
Får mig att tänka på mitt besök I Edingburgh

28.   Stefan Nilsson – Yttersti
Jag sjunger med I denna ordlösa sång

29.   Carl Anton Carlsson – Än en gång så är det vår
Glad melodi möter sorglig text

30.   Lars Winnerbäck -  Köpt en bil
Kanske den gladaste text han gjort

 
https://open.spotify.com/user/drake2/playlist/0ABSEU3mdFB05Xvxk0aq0N


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar