söndag 11 augusti 2013

Svensk musik??


Låter Ted svenskt? Själv angav han Beatles som sin stora inspirationskälla
Finns det ett svenskt musikaliskt språk som går igen i den mesta musik som görs i detta land? Vissa hävdar det. Några talar om någon slags svensk folkton som många av oss har fått med modersmjölken.  En australiensisk kompis till mig brukar säga att han genast hör om en låt är svensk. Det spelar ingen roll vilken genre det är eller vilket språk den sjungs på.
- Svensk musik låter inte som något annat, brukar han säga.
Den kände musikern Jojje Wadenius är inne på samma linje. Så här berättar han i ett radioprogram:

”Jag var en av de mest anlitade gitarristerna i New York under en 5-6 års period. Jag har funderat över varför det blev så. Det fanns ju många gitarrister som var mycket bättre, men de spelade ganska förutsägbart. Så kom jag då och spelade ett solo som byggde på svensk folkton. Producenterna blev överraskade och ganska attraherade av det jag gjorde. Jag tror att det där går igen i mycket av de poplåtar som skrivs idag av svenskar och det är därför de blir väldigt populära uti världen. Det är den svenska visan som finns där på ett väldigt djupt plan.”

Om de har rätt, vad är då det svenska i musiken, mer specifikt?  Är det vissa ackord, toner eller bara en stämning. Det svenska vemodet talar man ju om, men min australiske kompis hävdar att det är mer än så. Även de skramliga rockbanden har något speciellt svenskt i ljudbilden, enligt honom. Mer specifik än så blir han inte, så frågan kvarstår:  vad exakt är det som utmärker svensk musik?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar