söndag 4 augusti 2013

Folkwit Records

Folkwit Records är ett litet bolag med huvudkontor i Nottingham, England.
Det grundades 2003 av medlemmar i folkgruppen  Palava ursprungligen som ett sätt att själva få släppa nya inspelningar. Dock utvecklades snart det lilla skivbolaget. Idag ger man ut ett stort antal artister som gör musik med folkliga rötter. På bolaget ryms till exempel alternativ folk, alternativ country, lo-fi, folktronica och experimentell musik. 
Jag upptäckte nyligen Folkwit Records och för mig har det varit helt juvligt att botanisera bland deras album. Ingen av artisterna har jag hört förut, men flera gör just den sortens musik som jag älskar. Lågmält, avigt och alldeles underbart. Här är några exempel


Cajita - The stars
Bakom detta namn döljer sig  multi-instrumentalisten, låtskrivaren och producenten, Jay Chakravorty. Musiken är vackert stillsam. Akustiska instrument blandas med elektronik och loopar.



Paul Mosley
Kanske min favorit just nu. En singer/songwriter med hjärtat på rätta stället


Valeska Gavotte
Experimentel folk/konstmusik. Valeska Gavotte är lika med  Kevin
Leahy. Han spelar allt själv. Fiol, gitarr, banjo, piano, mandolin och oräkneliga andra instrument, det är onekligen imponerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar