lördag 21 november 2009

Tjenare Kungen


Min dotter har tittat på Ulf Malmros film, Tjenare Kungen. Hon har kollat, inte en gång, utan minst tio, den står på hela tiden. Filmen handlar om rockmiljön i Göteborg i början av åttiotalet. I händelsernas centrum står ett tjejband och rockklubben Errols. Både jag och min dotter älskar denna film, men av delvis helt olika anledningar. Hon, som just bildat band med tjejkompisarna, fängslas säkert av att se en grupp med unga tjejer slå sig fram på rockmarknaden. Jag tycker att miljöerna och tiden är det häftiga. Jag var ju där, just då.
En sak, i filmen, som vi båda uppskattar är musiken. Soundtracket är en juvlig kavalkad på underbara låtar från tidigt åttiotal. För mig är det nostalgi, för henne är det nytt och fräscht. Idag frågade hon:
- Pappa, de spelar Lundell i filmen, har du något med Lundell?
Jag höll på att svara:
- Hurra!! Om jag har något med Lundell? jo, 23 album! Du måste genast lyssna på allihop! Han är en av mina gudar!!
Men jag lugnade mig och svarade:
- Det är nog "Kär och galen" de spelar i filmen. Den har jag någonstans.
Det gäller att inte bli för entusiastisk över dotterns återvinning av pappas gamla favoritlåtar, för då kan det hon än så länge tycker är fräscht bli pappamossigt. Pappamossig musik kan man inte lyssna på när man är femton.

Här är låtlistan till filmens soundtrack:

1. Solglasögon - Docent Död

2. 1x2x3x4 - Tjenare Kungen

3. Man ska vara som ett vilddjur i år - Kai Martin & Stick

4. More than this - Roxy Music

5. Turning japanese - Vapors

6. Berlin Berlin - Happy Gigolos

7. Perfect skin - Lloyd Cole & The Commotions

8. Bara för mycket - Tjenare Kungen

9. 800 grader - Ebba Grön

10. Dancing with tears in my eyes - Ultravox

11. Middle of the road - Pretenders

12. Livin' thing - ELO

13. Diamanter (är en flickas bästa vän) - Lustans Lakejer

14. Samarin - Attentat

15. Hanging on the telephone - Blondie

16. Freaks - Cortex

17. Dunkar varmt - Tant Strul

18. Forever young - Alphaville

2 kommentarer:

  1. Men det måste vara en fantastisk upplevelse att sitta och snacka band med sin dotter, grymt! Och Errols, ja, det var väl där allt startade, känns det liksom. Jag var ljudmixer för Motvind där en gång vill jag minnas, men det gick vl inte så bra! Och Lundell, ja va ska jag säga mer än att om din dotter gillar Lundell så är hon begåvad och har känslor! Grattis!

    SvaraRadera