söndag 29 november 2009

2009 års bästa album Plats 6


New Tango Orquesta - Vesper

New Tango Orquesta har tidigare gjort nytango. Dettta album drar dock åt ett nytt håll. Influens är fortfarande Piazzolla, men numera kan man även höra tydlig inspiration från kompositörer som Michael Nyman och Philip Glass.
Musiken är närmast minimalistisk. Stråkarna dominerar men det blir inte smetigt, snarare stramt och vackert.
Sättningen är bandoneon, violin, kontrabas, elgitarr, cello och piano. Per Störby är kompositör och den musikaliska motorn i gruppen. Plattan gör mig lugn och omgivningen blir vacker. Jag dammsög till dessa toner igår. Mitt i mitt arbete stannade jag upp och tänkte:
- Jag behöver inte dammsuga, så länge jag spelar denna vackra musik så ser huset rent och fint ut, hur dammigt det än är.
Album som fungerar på det viset måste bara hamna högt upp på min årsbästa lista.

3 kommentarer:

  1. Oj, här är jag helt borta. Låter spännande.

    SvaraRadera
  2. Ola: Är du helt borta här? Det är ungefär så jag känner när jag läser din lista över 2000-talets bästa låtar.
    Det är kul att man har olika infallsvinklar i musikens värld, men ändå kan mötas

    SvaraRadera
  3. Ja, helt borta. Men håller helt med dig om sista meningen i din kommentar. Tror dessutom att vi tycker ganska lika om mycket om man skulle gå på djupet.

    SvaraRadera