söndag 8 november 2009

2009 års bästa album. Plats 10


Christina Kjellsson - Grannar

Christina är ännu en av dessa artister som har sina rötter i visan och som har verkat eller verkar i Göteborg.
Hennes tidiga album hade tydliga Cornelis influenser. På senare år har det däremot blivit mer och mer rock och och pop över arrangemangen. Egentligen är det obegripligt att Christina inte slagit igenom för en större publik. Melodierna är lätta att nynna med i och texterna är fantastiska ögonblicksbilder ur svensk vardag.
Hennes nya skiva är inte den bästa hon gjort. Att den ändå hamnar på tionde plats säger en hel del om Christinas kvalitéer.

8 kommentarer:

  1. Jag har läst att du har skrivit om henne tidigare och tänkt kolla upp det. Har dock glömt bort det. Men låter mycket spännande.

    SvaraRadera
  2. Christina ingår i min MySpacevänkrets. Sämst är hon när det låter lite som 70-talsgruppåttaprogg, men hennes texter är fyndiga och tänkvärda. Bäst är hon när hon låter som en kvinnlig Winnerbäck. Jag tror att många kan finna en tröst i hennes texter, även jag.

    SvaraRadera
  3. Du har skrivit fel in rubriken på dom två senaste placeringarna för det är väl årets inte decenniets lista.

    /Niet

    SvaraRadera
  4. Niet: Tack för påpekandet. Det är ändrat nu.

    SvaraRadera
  5. Aha! Du vet min kompis Masken känner henne och jag fick en pratstund med henne på Kåren för många år sen(tror det var vid en Ensamma Hjärtan konsert) och det tack vare Masken! Hon verkar vara en kvinna i min smak! Du! Vlken cd skulle jag ge dig? var det bluesplattan, eller? Skicka din adress till mig så skickar jag den till dig, har du min mejladress?

    SvaraRadera
  6. Tack för respons!
    Alltid trevligt att förekomma på listor som denna.
    /Kjellsson

    SvaraRadera
  7. Va roligt att få besök av artisten själv, i egen hög person

    SvaraRadera
  8. ...vill också kommentera "soothsayer":s recension av "hur jag låter när jag är sämst." När "soothsayer" använder "sjuttiotalsgruppåttaprogg" som musikalisk referens, antar jag att vederbörande syftar till nån politisk organisation som fanns innan jag föddes? Ja... det finns folk som inbillar sig att jag skulle vara en politisk låtskrivare,bara för att jag är kvinna och har glasögon. Lars Winnerbäck har jag haft som elev. Och jag brukar inte försöka efterapa mina elever... Tjo/c

    SvaraRadera