torsdag 19 november 2009

2009 års bästa album. Plats 8


Still Light– Lything
Detta är musik som framförallt finns på nätet. Bandmedlemmar har själva har lagt ut sin färdiga produkt på olika webbsidor för gratis nedladdning. Som CD– skiva har Lything bara tryckts i ca 50 ex och kunde köpas med handgjorda omslag. Tro nu inte att detta är något amatörprojekt gjort av folk som har vilja men saknar förmåga. Nä, albumet innehåller musik av högsta kvalité. Men vi lever i en tid då CD– skivan allt mer tappar i betydelse. Lything är ett exempel på hur dagens artister hittar nya sätt att sprida sin musik på, oberoende av skivbolagen.

Hur låter det då?. Jo, Still light gör musik som inspirerats av sena sextiotalet och tidiga sjuttiotalets folk, psychedelia och prog. Ibland kan man ana även betydligt modernare influenser, som t ex Folktronica och Postrock. Bandet imiterar dock inte sina förebilder, de lyckas göra något eget som känns väldigt mycket här och nu. Elektriska och akustiska instrument blandas på ett spännande sätt. Alla sånger sjungs av Kirill Nikolai och Lucy Hague tillsammans. Deras röster flätas ihop till en helhet som får mig att sluta ögonen och bara njuta. Jag älskar verkligen denna vemodiga och stämningsfulla musik. Min vän Lake klagar visserligen på att ”musiken står helt stilla ibland”, men han fattar ingenting :).
Lyssna här

5 kommentarer:

  1. Som Spotify t.ex. Har du sedan Replay music så kan du ladda ner till datorn och sedan bränna! Och var hittar du alla dessa udda band?

    SvaraRadera
  2. Rustan kan trösta sig med att av dem sju album som är kvar så är det minst tre som är "Rustan musik"

    SvaraRadera
  3. Ett fint fynd, må jag säga. De är inte så originella harmoniskt och det tror jag att även du tycker, Drake, men de har ett fint atmosfäriskt sound, som lägger en skön ljudvägg mot samtidens brus. Jag har ansökt om vänskap via MySpace:

    SvaraRadera
  4. Apropå påpekandet att vissa personer inte fattar något vill jag informera om denna blogs inflytande:
    http://www.inflytande.se/blog/folkochfa.blogspot.com
    ;-)
    Mvh
    Lake

    SvaraRadera