måndag 18 november 2013

Musikåret 2013 - Upptäckter av gamla låtar

Gamla låtar blir till guld i öron som aldrig hört musiken förr. Här kommer en lista på sånger som gjordes under sjuttiotalet, men som jag hittade och lärde mig älska, först i år.

1. Vineger Joe - Circles
En låt som är det bästa jag hört 2013, alla kategorier. Vineger  Joe var ett band som var ojämnt, men som kunde göra fantastiska låtar. Robert Palmer och Elkie Brooks delade på sången

2. Claire Hamill - Speedbreaker
Se artikeln: Upptäckter av gammal musik.
3. Gary Farr - Revolution of the season
Se artikeln: Upptäckter av gammal musik
4. Malta - Skogar och vatten
Jodå, det är den duo som Clabbe och Göran Fristorp hade. Deras enda album innehåller några riktigt bra låtar.  När den akustiska  och elektriska gitarren möts uppstår ljuv musik.
5. Humble Pie - Take me back
Se artikeln: Upptäckter av gammal musik
6. Keith Relf - Leith Motif
Se artikeln: Upptäckter av gammal musik
7. Sundays - Wild Horses
Undantaget som bekräftar regeln. Sundays är inte sjuttiotalsmusik, utan ett band som släppte plattor på nittiotalet. Jag missade  Sundays helt då, men njuter desto mer nu.
8. The Doobie Brothers - Toulouse Street
Från deras andra album. Utöver rockrökare innehåller skivan också flera akustiska låtar, varav denna är en pärla
9. Nick Garrie - The Nightmare of JB Stanislas
Se artikeln: Upptäckter av gammal musik
10. Bernt Staf - Färg, ton och ord
Här fuskar jag lite. Denna sång hörde jag för första gången för flera år sedan. Men den förtjänar ändå att vara med här eftersom det är en av de låtar jag spelat mest i år

Här är spotifylistan:
Upptäckt av gamla låtar

1 kommentar: