måndag 25 november 2013

2013 års bästa album. Nr 20

Richard Thompson - Electric

Hoppsan, detta album glömde jag när jag listade musik jag lyssnat på under året.
Thompson får jag inte glömma, han är en av mina stora husgudar. Under några år kände jag dock att jag var lite trött på denne brittiske folkrocksikon.  Albumen tenderade att låta ungefär likadant. Men så på förra skivan tändes en låga igen och på Electric brinner det för fullt. Det är en skiva som är mycket varierad. Inledande "Stony Ground" är en elektrisk folkrock-rökare som låter som något från klassiska Hand of Kindness.  "Another Small thing in her favor "är en av flera vackra ballader,  "Where's home" smakar pop. Ja, så håller det på. Tro nu inte att det låter splittrat. Nä, Thompson fantastiska gitarrspel med brittisk folkton genomsyrar förstås allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar