söndag 24 november 2013

Album jag lyssnat in 2013

Snart börjar jag lista mina favoritplattor 2013. Det blir en 20 i topp lista i år. Jag startar med nummer 20 och runt julafton släpper jag ettan - årets bästa album. För att hitta de 20  har jag lyssnat in många (!) skivor. Här är de flesta av av dessa,  än så länge i alfabetisk ordning.

  • Amelia Curran - Spectators
  • AnnaMy -Woodpecker
  • Axel Sondén och  Flyttfåglarna - På gatan nedanför
  • Basia Bulat - Tall tall shadow
  • Bella Hardy - Battleplan
  • Benjamin Folke Tomas - Too Close to here
  • Bernard et Bianca - White mountain lies
  • Billy Bragg - Tooth and Nail
  • Bob Woodruff - The year we tried to kill the pain
  • Buika - La noche  mas larga
  • Christ Stamey  - Lovesick blues
  • Christian Kjellvander - The Pitcher
  • Christina Kjellsson - Ökensand
  • Clive Gregson - This is now
  • Dan Viktor - Dan Viktor och Vägen hem
  • David Urvitz - En gång i världen
  • Dawes - Stories don't end
  • Dawn and Marra - Teaspoons and tablespoons
  • Delbert McClinton and Glen Clark
  • Dodson and Fogg - Sounds of day and night
  • The Dunwells - Follow the road
  • Ed Harcourt -  Back into the Woods
  • Folkvang - Folkvang
  • The Garifuna Collective - Ayo`
  • Harry Manx - Om Suite Ohm
  • The head and and the heart - Let's be still
  • Heidi Talbot - angels without wings
  • Håkan Hellström - det kommer aldrig va över
  • Iron & Wine - Ghost on ghost
  • Israel Nash Gipka - Rain Plains
  • Jenn Grant - The beutiful wild
  • Jessica Andersson - 40. 14. 4
  • Jonas Knutsson m fl - Alla drömmars sång
  • Jonathan Wilson - Fanfare
  • Josh Ritter - The beast is its tracks
  • Josienne Clark and Ben Walker - Fire and fortune
  • Jude Johnstone - Shatter
  • Judy Dyble - Flow and change
  • Katarina Hallberg - Min hud är full av fjärilar
  • Kathryn Williams - Crown Electric
  • King Cresote - That might well be it, darling
  • Koby Israelite - Blues from Elsewere
  • La Yegros - Vien de mi
  • Lake - The World is real
  • Lars Winnerbäck - Hosianna
  • The Last Bison - Inheritance
  • Laura Marling - Once I was an Eagle
  • Laura Mvula - Sing to the moon
  • The Leisure Society - Alone aboard the ark
  • Linda Thompson - Won't be long now
  • Lucy Ward - Single flame
  • Mariam the beliver - Blood donation
  • Matthew E White - Big Inner
  • Matthev Halsall - Fletcher moss park
  • Mikal Cronin - MC II
  • Moddi - Käm va du?
  • Mona & Maria - My sun
  • Old Lost John - Caving in
  • The Parson Red Head - Orb Weaver
  • Paul McCartney -New
  • Paul Mosley - A chattering of birds
  • Pop Interludes - Manhattan Charade
  • Prefab Sprout - Crimson/red
  • Rod Stewart - Time
  • Sara Thuresson - Jag tror det är möjligt
  • Sara Zacharias - Mot solen
  • Sara Blasko - I awake
  • Serafina Steer - The moths are real
  • Skator - Vita Kalla
  • Sofia Jannok - Áhpi 
  • Stefan Sundström - Under radarn
  • Steve Dobrogosz - Candellight
  • Sweet Baboo -Ships
  • Thea Gilmore - Regardless
  • Tom Odell -  Long way down
  • Tomas Ledin - Höga kusten
  • Tony McManus - Mysterious Bounderies
  • Trio Gordon - Gränsland
  • Tunng - Turbines
  • Tyde - The Hidden spoon
  • Valerie June - Pushin agaist a stone
  • Vampire Weekend - Modern Vampires of the...
  • Wolf People - Fain
  • Wyatt Funderburk - Novel and Profane
  • Väsen - Mindset

Tycker du att jag missat att lyssna på någon skiva. Tala då om det i kommentarerna. Vem vet den kanske kommer med på listan?

2 kommentarer:

  1. Hur hinner du med...?
    Några till jag kommer att tänka på: Iain Matthews, Deep Dark Woods, Tony Dekker, Paper Aeroplanes och Richard Thompson.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen. Thompsons har jag hört. Matthews nya finns inte på Spotify, får köpa den. Hur jag hinner med?Jag åker mycket tåg

    SvaraRadera