fredag 23 november 2012

Världen anfaller

Tryo - Ladilafé
En fransk grupp som spelar någon slags akustiskt reggae. Gud, vad det svänger! Jag förstår inenting av franskan, men har läst mig till att texterna ofta är vänsterpolitiska. Detta är musik som jag blir mycket glad av. Min favorit just nu är "Brian Williamson", en låt om mannen som kämpade för HBT-rättigheter på Jamaica och brutalt mördades. Jag anar att bakom musikens glädje finns ett stort allvar.
Lyssna

Stockholm Lisboa Project - Aurora
Svensk folkmusik möter portugisisk fado. Kunde blivit ett magplask, men är något av det mest spännande jag hört på länge.Den gemensamma nämnaren är vemodet. S
Lyssna

Danjál - BubbelDe sägs att de är från Färöarna, det kan man inte höra. Denna grupp hämtar istället inspiration från helt andra musikaliska världar. Det smakar bland annat Klezmer, Tom Waits och cirkusmusik. Det är ofta spännande kast  mellan sprudlande glädje och djupt tungsinne.
Lyssna

Carminho - Alma
Fadons kanske just nu största stjärna, sjunger på ett sätt som gör att man förstår henne även om man inte förstår språket. Så otroligt vackert och dramatiskt.
Lyssna

Ale Möller Band - ArgaiHär kokas en soppa på musik från helt olika delar av världen. Framförallt är det afrika och Sverige som möts. Har en känsla av att det är musik som gör sig allra bäst live, men jag blir glad även vid CD-spelaren.
Lyssna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar