lördag 24 november 2012

2012 års bästa album - så här långt 4

Nu börjar den smått växa fram. Den slutliga listan över mina favoritalbum från 2012. I väntan på att den blir klar kommer här listor i olika katogorier. Denna gång är det utan inbördes ordning

Singer/songwriters
Beth Orton - Sugaring Season
James Yorkston- I was a cat from a book
Joel Rafael  - America come home
Katleen Edwards- Voyageur
Leonard Cohen - Old ideas
Liz Green - O, devotion
M. Ward -  A wasteland companion
Glen Hansard - Once
Badley Drawn Boy - Being Flynn
Bill Fay - Life is people

Svenskt
Daniel Lemma - Telescope
Mando Diao - Infruset
Peter Lemarc - Svag doft av skymmning
Peter Nordberg - Här i nord
Thomas Andersson Wij - Romantiken
Vera Vinter - Idyll
Bo Kaspers Orkester - Du borde tycka om mig
First Aid Kit - The Lion's roar
Frida Hyvönen -  To the soul


Folkrock/ Americana
The Albion Band -  The vice of the people
Ambjörg Lien - Khoom Loy
Good old war - Come back and rain
Great Lake Swimmer - New wild everywhere
Mumford & Sons - Babel
Passenger - All the little lights
Ferhat Tunc - Dersim -Kirmaciye Laments


Övrigt
Spiro - Kaleidophonica (Minimalistisk folkmusik)
Bettina Flater - Women en mi (Norsk flamenco)
Steinar Raknes - Stillhouse (Covers med ståbas)
Don Ross - Uppright and locked positions ( akustisk gitarr)
Michael Kiwanuka - Home again  (Folk-soul)

På denna blogg finns recensioner av samtliga album ovan


2 kommentarer:

  1. Många nya intressanta namn för mig som jag nu lyssnar på. Om man som jag skriver egna sånger hamnar gärna lyssnande på ny musik neråt på prio-listan. För mig är Lars Danielssons "LIberetto" en mycket fin skiva om man nu gillar lite åt jazzhållet.

    SvaraRadera