lördag 17 november 2012

Bo Kaspers Orkester - Du borde tycka om mig.



Egentligen gör Bo Kaspers visa. Visserligen djävligt arrangerad sådan, men ändå. Musiken innehåller mycket av det som alltid varit typiskt för denna musikstil. Tydliga melodier, lågt tempo och texter som spelar stor roll för musiken. På denna skiva är det tydligare än någonsin. Visst, bandet klär fortfarande sin musik i pop, jazz och bossakläder, men visa är det likt förbannat.
Redan titeln på plattan fär mig att ana mörker och jag har rätt. Det är en platta fylld med texter om brustna hjärtan, svåra relationer och stora tårar. Ibland kan det kännas lite motsägesfullt när dessa svarta texter möter en smeksam ljudbild, som gjord för gubbar och tanter som inte orkar resa sig ur soffan. Men eftersom jag själv är  gubbe, sväljer jag förstås allt med hull och hår. En rolig grej är att de släppt en extra platta där de kommenterar varje spår.

Plattan

Kommentarspår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar