lördag 7 mars 2009

Visa

Tre listor på bra modern visa eller som det heter nu för tiden; Singer/songwriters:

Första generationen:
1. Cornelis Vreeswijk
2. Olle Adolphsson
3. Torstein Bergman
4. Allan Edwall
5. Alf Hambe
6. Fred Åkerström
7. Barbro Hörberg
8. Rune Andersson
9. Stefan Demert
10. Ulla Sjöblom

Andra generationen:
1.Monica Törnell
2. Ulf Lundell
3. Mikael Wiehe
4. Bernt Staf
5. Lasse Tennander
6. Ola Magnell
7. Marie Bergman
8. Kjell Höglund
9. Turid
10. John Holm

Tredje generationen:
1. Christina Kjellsson
2. Tomas Andersson Wij
3. Lars Winnerbäck
4. Magnus Johansson
5. Love Olzon
6. Lars Demian
7. Sofia Karlsson
8. Stefan Sundström
9. Euskufeurat
10. Dan Viktor

Mixed Media, Ronny Carlsson, Lollo Asplund, Johan Johansson, Irma, Sanna Carlstedt, Ann-Kristin Hedmark, Görel Crona, Erik Paulsson, Lasse Englund, Ulf Sturesson, Robert Broberg, Peter Le Marc, Hawkey Franzén och några till, är också mycket bra. I några fall har har de gett ut för få album för att få vara med på listorna, för andra handlar det mer om att de bara ibland gör musik som kan kallas för visa eller singer/songwriters

Tredje generationen kan du hitta på Myspace och de andra i vinylbackar eller hos mig.

6 kommentarer:

  1. Visa, är det allt som har någon form av melodi? Eller är det bara det att texterna betyder mer än annars? jag har bara frågor. Start text och melodi innebär att visan står stark, allting annat är "sound" eller ljudfernissa typ det som man kan träffa på i P3.

    SvaraRadera
  2. Visa är följande för mig:
    Berättande texter, mer eller mindre akustiskt och på svenska.
    Det är bara i Sverige som vi gör skillnad på visa och övrig folkmusik. Nick Drake hade varit visa om han sjungit på svenska

    SvaraRadera
  3. Med risk för att göra bort sig totalt så har jag aldrig fattat att Singer/songwriters = visa...
    Tycker ju förstås att Sofia Karlsson ligger lite långt ner på listan ;). Jag lyssnar alltid på hennes "Milrök" när jag ska traska upp för våran värsting backe. Då går det hur bra som helst t.o.m med barnvagn.
    Jag (läs Marcus) har laddat ner ett gratis program som heter PhotoScape. Enkelt att jobba med. Jag använder mest Editor för att beskära, ta bort röd ögon, lägga på ramar eller fixa med färg/ljus/kontrast. Och Page för att göra collage (som t ex den bilden med Vilmer och bollen som du hade kommenterat). Finns säkert massa fler finesser än vad jag kan och har hittat.

    SvaraRadera
  4. Pernilla: Du gör inte alls bort dig. Du har delvis rätt Singer/songwriter och visa är ofta inte samma sak. Men många av de svenska visartisterna från sjuttiotalet och framåt är lika påverkade av Bob Dylan som av Taube och Bellman.

    SvaraRadera
  5. Lyssna på detta: www.myspace.com/orkestergul
    Vad skulle du kalla det?

    SvaraRadera
  6. JAG SKULLE KALLA DET RIKTIGT BRA MUSIK
    MED TYDLIGA VIS OCH FOLK INFLUENSER. SKETA BRA!!

    SvaraRadera