torsdag 26 mars 2009

Barbro och Jojje gjorde revolution


På sextiotalet var musik för barn antingen Alice Tegnérs redan då ålderdomliga visor eller Gullan Bonemarks sånger om att sudda bort sin sura min. Texterna var vuxnas förmaningar till barn och musiken var rakt igenom barnslig. Då kom Goda´Goda´, ja, den hette så, skivan med Jojje Wadenius.
Året var 1969, Jojje sjung sina egna melodier och för texterna stod Barbro Lindgren. Det var helt klart en skiva för barn, men samtidigt med texter och musik som även fick mamma och pappa att digga.
Jojje var redan firad rockmusiker och Barbro var en barnboks författarinna på uppgående. Det dem gjorde var att ta barnen på allvar. Texterna handlade om kärlek, avundsjuka, längtan och galenskap och musiken var modern rockmusik, om än med lite visprägel. Så hade aldrig en barnskiva låtit förut, var detta verkligen musik lämplig för barn? Det tyckte inte alla men tillräckligt många för att LP:n skulle få en grammis 1969.
Nu många år senare kan man tydligt se att Goda´Goda´ revolutionerade barnskivan. Det har kommit en flod med bra barnskivor efter att Jojje och Barbro bröt isen. Album som visar att barnmusik inte behöver vara moralkakor och simpla melodier.

Här listar jag några bra barnskivor:
James & Karin - Barnlåtar
Robert Broberg – Pling Plong show
Nationalteatern – Kåldolmar och Kalsipper
Filarfolket – Hönsafötter och gulerötter
ZigZag - Världsvisor
Vardagsgruppen - Lillebrors låtar
Lollo Asplund - Äppelmelodier & Lurendrejerier


Så alla föräldrar; kasta Disneymusiken och lyssna på dessa skivor med era barn.
Och ni som inte har några barn; ge skivorna en chans ni också

2 kommentarer:

  1. Robert Broberg måste inhandlas! Jag var helt kär i honom som liten har jag hört...

    SvaraRadera
  2. Du, missförstå mej rätt...jo, va dem inte höga som höghus när de skrev dessa alster??? Jag menar att jag lyssnade på Schyffert på radion för länge sen och han hade en teori om att Astrid Lindgren måste ha gått på nåt för att kunna åstadkomma alla dessa "vansinniga" berättelser om Pippi Långström, Emil, etc.. och jag bara undrar liksom??? Ursäkta Astrid, men...

    SvaraRadera