tisdag 22 december 2015

Album jag aldrig hann lyssna in

Under december har jag trillat på flera album som jag tyvärr inte hunnit lyssna på tillräckligt för att de skall få plats på listan över de 50 bästa albumen 2015. Flera är dock så bra att de säkert kommer att växa ut till favoriter.



Louise Le may – A tala untold
Denna skiva är utgiven på Folkwit Records. Samma lilla bolag som gav ut Paul Mosleys A chattering of birds, enligt mig 2013 års bästa album. Mycket av det som utmärkte Mosleys skiva hörs även här. Det lågmälda, mollstämda, akustiska och lätt konstnärliga. 

Tracey Thorn – Songs from the Falling
Efter skilsmässan från sin man och duon Everything But The Girl, har Tracey Thorn fått lite av en konstnärlig pånyttfödelse. Här har hon gjort åtta sånger till filmen Falling. Det är naken, nästan minimalistisk musik som för tankarna till det hon gjorde som mycket ung i Marine Girls. Detta album kan växa ut till en stor favorit.


Brigaden – Om Lill, Jesus, Alberto och våra förädrar
Jag tyckte mycket om Brigadens förra skiva. Denna nya låter ungefär likadant. Det är samma blåsorkorkestermusik någonstans mellan gammal instrumental sjuttiotalsprogg och jazz. Tankarna går till band som Arbete och Fritid och Fläsket brinner.  Först blir jag lite irriterad över bristen på förnyelse, men sen  kapitulerar jag inför spåret  Första Maj - en ljuvlig melodi med stråkarrangemang. Den här kommer nog att växa.


 Oskar Scönning – Vykort
Oskar Scönning gör en jazz som väcker mycket känslor. Det gillar jag. På denna skiva har han, för första gången med sång, vilket gör musiken ännu mer känslosam.  Det är Gunnar Ekelöfs dikter som utgör texterna och det är till största delen Anja Bigrell som står för sången. Det gör hon med den äran, rösten är vacker, vild och ibland t o m ful. Allt känns mycket modernt, trots att Eklöfs texter har ganska många år på nacken vid det här laget. 


Noah Gundersen – Carry the goast
Gundersen gjorde enligt mig ett av 2014 års allra bästa album. Uppföljaren fortsätter på samma spår. Det är melankolisk americana av allra högsta klass. Kanske når den nya skivan inte riktigt upp till föregångarens höjder, men vem kan begära det? Bra är det hur som helst.
 


 All musik finns på Spotify.







































































































 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar