lördag 5 december 2015

50 bästa albumen 2015, Nr 17 Dorado + Amati Schmitt Group






Dorado + Amati Schmitt Group
Gypsy jazz är för många lika med Django Reinhardt. Här är det familjen Schmitt som står för musiken och de visar med den äran att inte genren dog med Django. Albumet är inspelat live i Köpenhamn och det är fyllt av den glädje och en bekymmerslöshet som är så typisk för Gypsy Jazz. Som sig bör dominerar gitarr och fiol medan övriga instrument tassar på i bakgrunden.
Det här är ganska långt ifrån den musik som jag brukar ägna min tid åt. Kanske är det så att jag ibland måste få lyssna på något helt annat än ensamma ledsna singer/songwriters med akustisk gitarr. Samtidigt är det så att jag inte riktigt kan tränga in i de enskilda låtarna på denna platta. Musiken blir mer som en slags ljudtapet, visserligen en mycket njutbar sådan, men ändå något smått främmande, Hur som helst; jag försätts i en härlig stämmning. Bra nog, tycker jag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar