söndag 30 december 2012

Tack för alla tips

 
Hur hittar du all musik? frågar folk. Svaret är, numera, att jag
ägnar många timmar åt att bara surfa runt på Spotify. Ofta är det då jag hittar nya favoriter
Men roligast är när jag får tips från vänner. Jag vill tacka alla som hjälpt mig att hitta all fantastisk musik under 2012.
Det går inte att nämna alla, men några vill jag räkna upp. Flera vet inte ens om att de tipsat mig, kallas det ens tips då? Strunt samma, tacksam är jag i alla fall.
 
 

Mikael Haraldsson
En jobbarkompis som är hälften så gammal som jag. Har tipsat mig om Barr och mycket mer. Han har dessutom gjort mitt jobb ännu roligare.

Daneil Sundbaum
Han har nog ingen aning om att jag ständigt kollar vad han spelar på Spotify. Vi känner inte varandra och jag minns inte hur jag fick honom bland mina Spotifyvänner. Hur som helst spelar han ofta musik som är precis mitt i prick. Just nu spelar jag t ex John Fullbright, ett Daniel tips

Leo
Min son. Ständigt överöser denna trettonåring mig med musik som jag inte förstår, mest House eller vad det heter. Hur kul som helst.
 
Ola E
Tipsar ständigt om ny musik via Facebook och bloggar. Har en otroligt bred musiksmak.
Allah-Las är ett bra Ola tips 2012

Lars- Åke
Vi har känt varandra nästan hela vårt liv och under tonåren var L-Å den som gav mig nio av tio musiktips. I år har han tipsat om Albion Band. Ett band som jag trodde var dött, när L-Å påpekade att det återuppstått i helt ny skepnad. L-Å har också skickat mig Youngbloods och andra gamla nyheter. Väl så bra.
 
Bengt Eriksson
Min favorit bland musikjournalister. Läser regelbundet hans blogg. Hans årsbästalista på spotify är just nu roligare än min egen lista.

Art (ett alias)
En bloggkompis som delar min passion för folklig, akustisk musik . Ett av många tips: Joel Rafael

Johan
Barnens syssling. Jag prenumrerar  på en av hans Spotifylistor. Där fyller han regelbundet på med musik. En hel del är gamla favoriter och annat är helt nytt för mig. Old Crow Show och Justin Townes Earl är t ex trevliga nya bekantskaper.

Rolf
En av de få som till fullo förstått hur bra det är att skicka favoritmusik till min  inbox på Spotify. Tack för alla låtar under året.

laggashoebox (ett alias)
Vet inte vem han är. Tror han heter Anders och läser min blogg ibland. Han skickade en låt till mig här om dagen. När jag då gick in på hans Spotify-konto blev jag häpen. Vi verkar ha mycket lik musiksmak. Fick bland annat tips om Spectre Folk. Dessutom har han Tömrerclaus bland sina musiklistor, bara en sån sak

Hilly (ett alias)
En nätkompis som ständigt bidrar med postiva kommentarer, tips och tummen upp. Tack, det är mycket viktigt

Felicia
Är namnet på Carin Kjellmans radioprogram med singer/songwriters och visa. Peter Nordberg är ett av många tips jag fått genom Felicia. Tyvärr upphör programmet.  Från och med den 19 januari får jag  istället lyssna på "Nya Klingan", ett tretimmarsprogram där både visa, folkmusik och världsmusik kommer att presenteras av Carin Kjellman och Esmeralda Moberg.

Peter LeMarc
Det blir allt vanligare att offentliga personer lägger ut Spotifylistor med sin favoritmusik.Ofta är det ganska ointressant. LeMarcs "Mixtape-100 låtar jag gillar just idag" är dock ett undantag. Den är fylld med fantastisk musik.

Marko Zoric
Jag har "subscribat"hans spotifylista; Singer/songwriter. Den uppdateras regelbundet med nya, spännande namn

Jonas Linde
Powerpopens nestor, en nätkompis från ett avsomnat musikforum på nätet.. David Myhr är ett tips från JL och kanske Throwback Suburbia också, minns inte riktigt.

Nietzsche
(ett alias)
Har en självklar plats på denna lista varje år. Läs mer om honom här

Ännu en gång: Tack alla!

7 kommentarer:

  1. Ja, hänger nog ihop med att jag är gubbe. Men Carin Kjellman är bevisligen kvinna

    SvaraRadera
  2. Tack själv för alla tips...! Peter Nordberg och Vera Vinter är helt nya för mig och verkar spännande!

    SvaraRadera
  3. Ett tips till, Patrik Backlunds nya skiva Wolfrunner borde du lyssna på :-) finns på Spotify

    SvaraRadera
  4. Här får du en liten lista av mig. Jag har lyssnat lite på dina och jag tror du kan uppskatta dessa.

    http://open.spotify.com/user/quisita/playlist/7dxVWaD8iuzKOPwCoXPn8P

    SvaraRadera
  5. Tack. Jättekul! /Hilly

    SvaraRadera