lördag 1 januari 2011

Om sanningen skall fram så har jag mest lyssnat på "Hippie Music" under 2010


Jaha, nu har ni fått mina långa listor på ny favoritmusik från det gångna året. Allt är självklart väl genomlyssnat.

Nu kan det sägas;
under 2010 har jag visserligen lyssnat på nytt, men mest har jag spisat musik från sent sextiotal och tidigt sjuttiotal. Låtar som jag missade när det begav sig, jag var helt enkelt för ung då.

Tänk om jag hade varit tonåring under hippietiden och fått uppleva musiken när den var ny. Sprungit omkring med bjällror runt fötterna, fjädrar i håret och ropat "Peace, you mother fucker" till folk.
Så blev det aldrig, under hippieåren sjung jag svensktopps låtar och läste "Hej Mattematik". Som tur är kan jag uppleva musiken från denna tid i efterhand, numera finns den t o m på Spotify.
Så för alla oss som missade hippieeran; här är två låtlistor att njuta av.

Folkspych och Psychfolk

Pop och Psychedelia

Kanske tycker du att denna musik låter hopplöst daterad, bunden till sin tid? Det tycker inte jag.

1 kommentar: