söndag 21 mars 2010

En låt för varje år

Jag fyller 50!
Jag har roat mig med att försöka minnas vad jag haft för favoritlåtar genom åren. Jag vet inte riktigt vad jag gillade vid ett, två och tre års ålder. Från fyra kommer jag dock ganska väl ihåg. Om jag blundar så kan jag höra låten jag diggade när jag var tio, sången som jag grät till vid femton, osv. Vissa av dessa melodier håller inte riktigt idag, men de flesta älskar jag ännu.


1960: Vyssjan lull
1961: Ekkorn satt i granen
1962: Bä bä vita lamm
1963:Sudda sudda
Har ett svagt minne av Gullan Bonemark på TV

1964:Picco Piccolissi ma serrinata - Lasse Lönndal
Storebror sjung denna med tennisrack som gitarr. De vuxna gav honom glass varje gång han sjung.

1965:Slavs jo, yea, yea - Bitles
Första poplåten jag gillade. Pappa sa att Beatles bara skrek och räckte ut tungan.

1966: I natt jag drömde - Hepstars
Nu var det jag som sjung och de vuxna log vänligt. Nån glass fick jag dock aldrig. Världen var orättvis redan då.

1967: Jag ringer på fredag - Sven Ingvars
StoreLeif hade denna singel. Jag smög mig in i hans rum och tjuvlyssnade.

1968: Hej Clown - Jan Malmsjö
Schlagerfestivalen på svartvit TV. Bror hejade på Tommy Körberg

1969: Summerwine - Lee Hazlewood & Nancy Sinatra
Jag tjatade på pappa att köpa singeln på EPA

1970: Today I killed a man I didnt know - Roger James CookDen Första ledsna gubben på akustisk gitarr.

1971: Yellow river - Christies
Singeln spelades flitigt i familjens stooora radiogrammofon.

1972: While My Guitar Gently Weeps -Beatles
Jag hade köpt min första dubbel LP ( Beatles blåa) Denna var genast nr1

1973: Mikael Ramel - Pengar
Storebror började komma hem med konstiga skivor. Folk var märkligt klädda och sjung om sånt som inte mamma gillade.

1974: Jag är en liten pojk - Pugh
Denna sjung jag och klassens tjejer högt under hela sjuan. Jag vill minnas att jag sjung huvudstämman och att de var kör.

1975: Tomrum - Robert Broberg
Storebror spelade denna och andra riktigt snuskiga låtar från Robbans nya platta.
- Han har la blivit gôtt knäpp, sa bror min.

1976: USA - Ulf Lundell
Också broderns skiva, men det var jag som spelade sönder den

1977: Hajar du de då Jack - Cornelis
Den sista i en rad av plattor som stals från storebror

1978: Many too many - Genesis
Nu tjänade jag egna pengar och började snöa in på "symfonirock"

1979: Och sen då- Dimmornas Bro
Svenskt band som härmade bl a Genesis och Pink Floyd.

1980: EM - Thomas Almqvist
Detta öppnade upp mina öron för akustisk musik, jazz och folk

1981: Richard and Linda Thompson - It's nothing at the end of the rainbow
Jag hade flyttat till min nya lägenhet och fick ett kasettband med bland annat denna sång. Jag hade hört Fairport innan, men detta var ju ännu bättre.

1983: Fairport Convention - One more chance
Under en period i högstadiet gick jag hem till en tjej på alla lunchraster. Hon var fyra år äldre än mig och såå vacker. Hon sa att vi bara var kompisar och jag låtsades hålla med. Ofta spelade hon LP:n som denna låt kommer ifrån, men jag hörde knappast musiken, tänkte bara på hur jag skulle få henne att förstå. Först 1983 köpte jag själv skivan och kunde lyssna på riktigt.

1984: May you never- John Martyn
Jag började lyssna på Martyns syntiga åttiotalsplattor och sökte mig sedan sakta till allt tidigare Martyn skivor. En dag fann jag detta mästerverk

1985: Nick Drake - Way to blue
Jag skulle hälsa på en tjej som jag var förälskad i. Hon var inte hemma, men hennes kollektivkompisar bad mig komma in och vänta. I Kollektivet spelades denna låt från Nick Drakes debut. Det blev aldrig något med den där tjejen, men kärleken till Nick Drake består.

1986: Levi Stubbs tears - Billy Bragg
Äntligen började det komma nya singer/songwriters. Jag köpte fortfarande singlar. Detta var en sådan.

1987: Lives in the Balance - Jackson Browne
Jackson och jag blev engagerade i Nicaraguas rätt att överleva.

1988: Filarfolket - Slangen
1989: Elvis Costello - Veronica
1990: Waterboys - Bigger picture

1991: John Coltrane - Say it (jazz)
Under nittiotalet var jag trött på rock och pop. Det blev mycket mindre skivor och det som köptes var mest jazz och Världsmusik

1992: Ashkhabad - Bayati (Turkmenistan)
1993: Ayub Ogaba - Obiero ( Afrika)
1994: Nancy Wilson - Masquarade (jazz)
1995: Slobo Horo - Mastika (Finland/Balkan)
1996: Klezmatics - Honga (Klezmer)
1997: Fredrik Swahn - Tillägnan
1998: Greg Brown - Sailing down the golden river
1999: Shawn Colwin - If I were brave
2000: Loudon Wainwright III - Sometimes I forget
2001: Anna Pettersson - En märklig värld
2002: Cara Dillon - She's Like the Swallow
2003: Jayhawks-Save It for a Rainy Day
2004: Ben Folds Five - Magic
2005: Jade - Amongst the Anemones
2006: Emma Nordenstam - Fjäril på fel planet
2007: Robert Wyatt- Stay tuned
2008: James Yorkston - Tortoise regrets hare
2009: Among the oak and ash - Angel Gabriel
2010: Basia Bulat - If it rains

2 kommentarer:

  1. Grattis! Jag har just fyllt 59, en gubbe, en fördetting, en relik från anno dazumal. Men jag är väl ännu ung i hjärtat? Jag ska ge dig min lista som av naturliga skäl börjar tidigare. Inom ett par dar på min sömniga blogg.

    SvaraRadera
  2. Tack. Det skall bli spännande att läsa din lista

    SvaraRadera