lördag 8 augusti 2009

Dåligt Ljud

Varför nöjer sig folk med så dåligt ljud nuförtiden?
Jag har aldrig varit någon ljudfreak, vilken låt som kommer ut ur högtalaren har alltid varit viktigare än ljudkvalité.
Men nån måtta får det ändå vara. Numera tycks vi mest lyssna på musik i anläggningar som har en massa praktiska och tekniska fördelar, men som låter uselt.
Mobiltelefoner, iPodar, mp3 spelare m m låter alla sämre än mammas gamla transistorradio.
En av mina kompisar fick nog. Han gick till loppmarknaden och köpte en gammal stereoanläggning från sjuttiotalet. Pris: 200 spänn Ljudkvalitet: fantastisk

2 kommentarer:

  1. Här kan jag bara hålla med. Vi gamlingar tycks vara i utdöende, vi som köpte en riktig ljudanläggning för att fullt ut, nära nog kompromisslöst, kunna njuta av våra favoritartister. MPEG3, en KOMPRIMERAD ljudfil, går bra i lurar och på MySpace men är annars otillräcklig. Själv har jag lagt ner runt 200 tkr på att uppnå detta njutningstillstånd och nu har jag till råga på allt köpt mig ljudmanicken Zoom H4 för att kunna spela in mina låtideer snabbt och med bra kvalite. Där finns det tre format, samplingsfrekvenser, i WAV samt MPEG 3. En fantastisk pryl!

    ;Men det finns hopp. Massor av hifi tillverkare finns det fortfarande, tack och lov.

    SvaraRadera
  2. Håller med. Har en riktig anläggning och inget klår den. Mest prylar från 70-talet.

    Vad flitig du är att blogga!

    /Niet

    SvaraRadera