fredag 21 augusti 2009

Färöarna


Jag har varit på Färöarna. Självklart passade jag på att försöka sätta mig in i modern Färöisk musik. Det som slog mig var hur viktig traditionen är på öarna. Det hörs även i musiken. Jag lyssnade på många bra artister, gemensamt för de flesta är att det finns spår av traditionell färöisk musik. Detta oavsett genre. Här kommer en lite närmare presentation av tre artister och ett skivbolag:

Eivør Pálsdóttir
Är en sångerska som sjunger i olika musikstilar, bland annat jazz, folkmusik, popmusik och klassiskt. På sina soloskivor gör hon en personlig blanding av experimentel rock och tradition.
Eivør Pálsdóttir påminner ibland om Björk Guðmundsdóttir. Hemma på Färöarna är Eivør en av de största sångerskorna, hon är även stor på Island.

Kristian Blak
Är Färöarnas evige musikant. Född '47 i Danmark men bosatt på Färöarna sedan 1974. Han har komponerat musik med konstmusikalisk inriktning, men även jazz och folkmusik. Han har en central roll i musiklivet på Färöarna och spelar i ett oräkneligt antal band. Jag hade glädjen att få träffa Kristian och det var delvis han som var min guide in i landets musik.

TÝR
En hårdrockgrupp som gör eget material såväl som traditionella låtar.
Týr gör sin musik både på engelska och färiska. Det de gör kallas för "Progressive folk/Viking metal". Medlemmar är bland annat Heri Joensen, Kári Streymoy, and Gunnar H. Thomsen. Bandet släppte sin debut på det färiska bolaget Tutl, men slog igenom internationellt när de gav ut på det betydligt större bolaget; Napalm. Deras folkliga och pogrockiga infuenser gör att till och med en hårdrocks-novis som jag kan uppskatta bandet. På bild ser de dock lika fåniga ut som de flesta andra hårdrockband.

Tutl
Är ett Färöiskt skivbolag som ägs gemensamt av musiker och kompositörer. Bolaget har haft mycket stor betydelse för landets musikliv. De ger ut album i en mängd olika musikaliska stilar. Folk, jazz, pop, rock, konstmusik, country och gospel har getts ut på Tutl. Bolaget har också en egen skivaffär med bara Färöisk musik.

Lyssna här:
Eivør Pálsdóttir

Kristian Blak and Yggdrasil

Týr

2 kommentarer:

  1. kan tänka mig att Färöarna var en upplevelse! på tal om färöisk musik; missa inte att kolla upp Färöarnas enda internationella "popstjärna", singer/songwritern Teitur. tror det hade passat dig som handen i handsken faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Kul! Eivör var riktigt bra. Fick lite Annisette (Savage Rose)-vibb i någon låt. Inte lika stark röst men ändå den känslan. Och i någon annan påminde hon om Emiliana Torrini.

    SvaraRadera