söndag 30 augusti 2009

Brittisk folkrock, 20 i topp

En kompis bad mig lista de bästa albumen med brittisk folkrock. Det gjorde jag. Tänkte att ni skulle få se listan också.


1.Nick Drake - Five leaves left
2.Fairport Convention - Unhalfbricking
3.John Martyn - Solid Air
4.Linda and Richard Thompson - I want to see the bright light tonight
5.Sandy Denny-North Star Grassman And The Ravens
6.Iain Matthews - If You Saw Thró My Eyes,
7.Linda Thompson - Versatile Heart
8.Mike Heron -Smiling Men With Bad Reputations
9.Lindisfarne - Nicely Out of tune
10.Albion Band - Rise up like the sun
11.Ronnie Lane - Slim Chance
12.Strawbs - Nomadness
13.Trees- on the shore
14.Waterboys - Roam to roam
15.Spriguns - Time will pass
16.Duncan Browne - Give Me Take You
17.Pentangle - Basket of light
18.Roy Harper - Come out fighting ghingis Smith
19.Steeley Span - Rocket Cottage
20.Shelagh McDonalds - Album

6 kommentarer:

  1. Mycket bra musik på denna lista, men för mig har mycket av den tidiga folkmusik/rocken falnat, den är helt enkelt så förbunden med tidsperioden att jag har svårt att vara helt entusiastisk idag.

    Nick Drakes musik har den kvalité som gör att den lyfter sig över tidsförändringarna. Tre album kan jag själv ta fram; först "Fotheringay", en platta jag först kände mig lite främmande för men som sedan alltid att levererat fint genom åren, en magisk kvalité som få skivor når upp till. John Martyns "Solid air" blir aldrig omodern utan fångar genast in mig sina vindlande musikaliska svängar. För mig är den senare Richard Thompson mera relevant idag än den som kom med "Bright Lights". Jag vill framhålla den senaste skivan "Sweet Warrior" med skarpa låtar och briljant gitarrspel.

    Det som får mig att älska den här musiken är de fina melodierna och stämningarna och den brittiska folkrocken har säkert influerat långt mera än vi tror.

    SvaraRadera
  2. Tack för dina alltid lika tänkvärda kommentarer. Fotheringay borde nog varit med bland de 20.

    SvaraRadera
  3. Visst, många plattor från de tidiga åren kring -70 låter hopplöst daterade, bundna till sin tid. Men det är också det som lockar och fascinerar: naiviteten, kollektivismen, experimenterandet, tidsandan. Ta en platta som The Woods Bands första, låter som en fuktig lantrock luktar. Gick bara att göra då.

    En fantastisk bra lista! Jag lägger gärna till Mellow Candles Swaddling Songs och Steeleye Spans Hark! The Village Wait. Båda två starka helheter med genomgående bra låtar.

    SvaraRadera
  4. Jysst lista! Lyssnar just nu på Nick Drake och Pink Moon från en cd jag fåt av min kompis Andy i Leicester. Mer från den cd´n är t.ex America med A Horse With No Name, Gil Scott Heron och Whatevershebringswesing och en egen händig gjord låt från Radio Show on 1972,great! Och då Mr Willy De Ville! Jag tycker bäst om plattorna Coop De Graceoc Backstreet Desire när han var med i Mink De Ville, men även den sista han gjorde innan han dog, Live in Berlin! Hoppas du tycker om det!

    SvaraRadera
  5. Hm, det blev lite fel, Gil Scott Herons låt heter Get Out Of The Ghetto Blues, den som nämdes var en låt av Kevin Ayers, sorry!

    SvaraRadera
  6. Kulturens Wektare15 oktober 2009 kl. 09:55

    Vill nog också byta ut "Rocket Cottage" mot "Hark!...." och för mig betydde "Hokey Pokey" ¨mer än "Bright Lights". : - )Kunde Irland omfattas vill jag slå ett slag för Horslips`"The Tain". Nyutgivna "Fotheringay 2" skulle kanske ocksp platsa. Steve Ashleys "Stroll On" m.fl. Annars är det ju omöjligt - men roligt - med sådana här listor. Då triumferar och regerar den personliga smaken och emellanåt överensstämmer den med andras. Trots det sagt, så gillar jag listor! : - )

    SvaraRadera