fredag 28 augusti 2009

Among the Oak and Ash


Josh Joplin and Garrison Starr. Två unga, amerikanska singer/songwriters bestämde sig för att göra en skiva ihop.
Namnet på duon blev Among the Oak an Ash och materialet främst välkända,traditionella folklåtar. Det hade kunnat bli hur tråkigt som helst, men det blev en av 2009 års bästa album. Skivan bjuder på två sångröster som få kan mätas sig med och med arrangemang som ligger närmare country/folkrock än tradionell folk. Trots att det är gamla låtar till största del, känns musiken ny. Ett bra exempel är "The water is wide", en folklåt som gjorts hundratals gånger. Här blir den fräsch och frisk som en sommardag. Starrs röst och ett enkelt men spännande arrangemang, lyfter sången till helt nya höjder.
Albumet avslutas med några låtar som inte är traditionella Joseph Hillstrom 1879- 1915, är en ny sång, skriven av Starr, som är tydligt besläktad med de tradionella sångerna. Sista låten är Bigmouth strikes again. En Smiths cover. Med det låtvalet förtydligar duon det jag redan förstått. Among the Oak an Ash gör musik med tydliga rötter i så väl traditionell folkmusik som modern indierock. Jag tror det är just det som får mig att älska denna duo.

Jag vill tacka Virgil för tipset och ge er en länk:
Among The Oak & Ash på MySpace

1 kommentar:

  1. Bra skiva som jag hittade på en skivbörs i London. Trodde jag var ganska ensam om att ha den....

    SvaraRadera