lördag 22 augusti 2009

Americana

På senare år har jag lärt mig ett nytt ord; Americana. Det är en lös benämning för rock som har sina rötter i folkmusik och traditionell musik från USA. Gamla gubbar som Bob Dylan och Neil Young räknas dit,men också en hel hög med nyare namn.
Efter att ha lyssnat mest på brittisk musik i alla år, har denna amerikanska musikstil tagit all större plats på mina skivhyllor.
Här är några av mina favoriter:

Wilco
Ett band som som får mig att vilja släcka ljusen och krypa närmare frugan. Tyvärr väcker inte Wilco alls samma känslor hos min fru. Denna grupp har sina rötter i amerikansk country och folk men har i perioder använt mer experimentella ljudbilder. Jag gillar dem bäst när de lutar sig mot sina rötter, som på albumet: "Sky blue sky".
Lyssna

Calexico
Blandar in mexicanska och filmiska klanger i countryn och folkmusiken. deras första album var till stor del instrumentala, sången har dock tagit allt mer plats. Gillar allt de gjort.
Lyssna

Jayhawks
Har samma rötter som banden ovan, men också betydligt mer Beatles influenser. Ett modernt Byrds om man så vill. "Rainy day music" är min favorit platta med Jayhawks. De flesta framhåller dock bandets tidiga album.
Lyssna

The Court and Spark
Jag har bara lyssnat på ett album med detta band; "Witch season". Det innehåller underbar musik.
Och vad annars kunde man vänta när en grupp som är uppkallad efter ett av Joni Mitchells bästa album gör en skiva som bär samma namn som Nick Drakes produktionsbolag. Med sådana förutsättningar kan man inte misslyckas.
Lyssna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar