måndag 10 augusti 2009

Vad man kan ha Nick Drake till


Året var 1990. Jag och min flickvän skulle gå på Wilmer X. Vi hade bestämt med några vänner att träffas i god tid innan konserten för att umgås och dricka öl. Tyvärr blev vi försenade. När vi väl var vid mötesplatsen, var våra vänner inte där.
- De har självklart tröttnat på att vänta. Vi hittar aldrig dem, de kan ha gått till vilken krog som helst, tänkte jag
Då såg jag plötsligt att någon skrivit "Nick Drake" på ett träd alldeles intill. En gammal fuktskadad affisch satt på trädet och gjorde reklam för en konsert som redan varit, men över den bleka texten hade någon skrivit "Nick Drake" med vanlig kulspetspenna. Eftersom jag var ett stort Nick Drake fan redan då, skrek jag till och gick närmare. Först nu såg jag vad som stod med mindre bokstäver under "Nick Drake".
”Hej Mikael, vi har gått till Gyllene Prag, vi ses där.”
När vi väl kom till Gyllene Prag så skrattade kompisarna och Peter sa:
- Vi diskuterade hur vi skulle få dig att se ett meddelande från oss och kom på att något vettigt kanske man kan ha Nick Drake till, trots allt.

2 kommentarer: