fredag 4 september 2009

Nick Drake - Five leaves left


Året var 1986. Jag var i ett kollektiv och hälsade på. Egentligen ville jag träffa en tjej som bodde där, men hon var inte hemma. Istället kom jag i snack med en av killarna och efter en stund stod jag och bläddrade i hans skivsamling. Det var kanske den största samling jag sett. Mycket kände jag igen, annat var helt okänt för mig.
- Du har många Richard and Linda Thompson plattor, de är himla bra, sa jag
Han tittade forskande på mig, drog fram en skiva jag aldrig sett förut och sa:
- Har du lyssnat på det här?
Han väntade inte på svaret, utan gick till gramofonen och snart strömmade Nick Drakes "River man" ut i rummet.
Jag blev golvad direkt. Det var som om jag gått hela livet och letat efter just min typ av musik, men aldrig hittat den. Inte förrän nu.
Det var kärlek vid första öronkastet kan man säga och kärleken består - i högsta grad- än idag.
Lyssna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar