tisdag 7 juli 2009

Situationskopplade skivor

Många skivor gör sig bäst i vissa situationer. Diskningen blir bäst med viss musik, gräsklippningen med en annan och dammsugningen kan bli rent av plågsam om jag väljer fel platta. Har du liknande erfarenheter? Läs då denna lista på skivor som gör vardagens situationer mer njutbara.

DAMMSUGAR-SKIVAN:
Southside Johnny and the Jukes - At least we got shoes
Högt tempo hela tiden. Fläskig blåssektion och hela rockhistorien i ryggmärgen. Att dammsuga till det här går som en dans.

SJÄLVVALD ENSAMHET-SKIVAN:
Nick Drake - Five leaves left
Jag går ner i varv, hjärnan klarnar och jag tankar inför fortsatt umgänge

CYKLA-SKIVAN:
Andra Generationen - Kärlekens språk
Denna balkanmusik får mig att cykla fort utan att bli trött, trots att jag är otränad

ÅKA TÅG-SKIVAN:
En skiva jag aldrig hört förut. Det är på tåg jag lyssnar in mig på musik som är ny för mig

FEST-SKIVAN:
Hitsville USA- The Motown Singles Collection 1959-1971 4CD-BOX
Gillas av alla, men allra mest av mej

MYS MED FRUN-SKIVAN:
VA- Tillägnan Kärlekssånger.

Vackra visor med fantastiska sångerskor, då glömmer man alla gräl

DISKA -SKIVAN
John Coltrane - Ballads

Det är inte så ofta jag diskar för hand numera. De gånger jag gör det så blir diskningen lugn och njutningsfull med denna coola jazz

KLIPPA GRÄSET-SKIVAN
ELO- Out of the blue

Eftersom jag har en maskingräsklippare så krävs här hög,snabb och basig musik. Out of the blue är perfekt. Om jag blir döv om några år så vet ni vad det beror på.

1 kommentar:

  1. Undrar vad vi ska lyssna på när vi sitter på Ikea och äter billig korv???
    Förresten vill man ha en ännu billigare semester så kan man ju dessutom cykla till Ikea!
    Och vill man lyxa till det någon dag så kan man ju ta en pizzaslice för hela 7 kronor.

    SvaraRadera