lördag 30 maj 2009

Min sorts pop

När jag som liten pojke hörde ”She love you” med Beatles för första gången så var jag fast. Sedan dess har jag alltid letat efter låten med sug i, den som går direkt till hjärtat utan att passera hjärnan och som man aldrig kan värja sig för. Med jämna mellanrum har jag hittat den. Framförallt fann jag den ofta i slutet på sjuttiotalet och i början av åttiotalet. Artisterna kunde heta Costello, Squeeze eller Marshall Greenshaw. Det kallades new wave, någon sa powerpop, jag sa wow och sjung med i refrängerna.
På senare år har jag haft allt svårare att hitta den där raka melodiösa poprocken. Inte för att den försvunnit, utan för att jag inte vetat var jag skall leta. Men i mitten 00-talet fick jag hjälp av vänner på nätet. Några av de nya fynden finns på denna Spotify playlist, blandade med gamla pophjältar.


spotify:user:drake2:playlist:7kzNkC2c7v5XRN3lQLWAmG klicka

3 kommentarer:

  1. yes, känner igen dig! Costello och, eller men den dä killen med bootsensom du gillade, va heter han, omslagetvar med några häftiga skor minns jag! Vart har han (eller de) tagit vägen! Ska kolla din Spotifylist!

    SvaraRadera
  2. Är det Southside Johnny and the Jukes album "at least we got shoes du menar
    eller är det Joe jacksons första?

    SvaraRadera
  3. Joe Jackson heter han ju, där sa du det! Majvallentiden spelade du honom!!!!

    SvaraRadera