måndag 4 maj 2009

2000-talets bästa album. Plats: 6


Willie Nile – Streets of New York
Detta är grabbig, bredbent amerikansk rock. Bruce Springsteen, Tom Petty, Bob Seeger, John Cougar Mellencamp och Steve Forbert är några av gubbarna som brukar förvalta detta arv. Flera gillar jag, någon älskas, men andra känns bara för mycket. Samma poser, likadana riff, evigt högtravande fraser om rötter och storstadens puls. En som stått för mycket av det negativa i grabbrocken är Willie Nile. Han har ofta spelat i div 2. När Springsteen känts äkta har Willies gester bara verkat påklistrade. Vad herr Nile gjorde med sig själv inför denna platta vet jag inte, men plötsligt föll allt på plats. Låt efter låt sätter sig som klister i hjärtat på mig. Ofta är det upptempo, ibland mer eftertänktsamt, men alltid med mycket kärlek och innerlighet.
Självklart är detta inte ett dugg nyskapande. Willie Nile kör på samma gamla väg som tusentals gjort före honom, men han gör det så bra att han kör ifrån de flesta.

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Utmärkt placering av ett utmärkt album. Hans nya är också bra, om än inte i klass med detta.

    SvaraRadera
  3. Jag har tre äldre skivor (2 album & 1 EP) med honom som jag inte direkt skulle klassa som andrahandsvara, iaf debuten tycker jag är mer än godkänd. I alla fall tyckte jag det när jag hörde den senast, vilket var för kanske 10 år sedan :-) Har inte hört denna men det borde jag kanske.

    SvaraRadera
  4. Låter intressant, har lyssnat på Willie, dock ej detta album!

    SvaraRadera