måndag 20 april 2009

Vad hände med Springsteen efter fyra album?

Alltsedan åttiotalet har jag undrat men sällan vågat säga det högt; varför slutade Bruce göra riktigt bra skivor efter de fyra första ?
Springsteen gjorde under hela sjuttiotalet fantastiska album fram till och med "Darkness of the edge of town". Det var en ständig utveckling, fantastiska låtar och texter som kändes i hjärtat.

När så den femte plattan "The river " kom så var det något som var fel. De spännande melodierna och mångbottnade texterna var ersatta av Chuck Berry riff och hjärta,smärta texter. De tydligaste exemplen är låtar som "Cadillac ranch" och "I wanna marry you". Visst finns det en och annan bra låt på "The river", titellåten och "Point black" är två exempel, men om man jämnför med hans tidigare plattor så är Springsteens femte ett riktigt bottennapp.
Väldigt få tycks hålla med mig om detta, det finns tom många fans som håller "The River"som Bruce bästa. Detta förvånar mig, minst sagt. För mig är det uppenbart att denna platta är en tydlig kursändring åt fel håll.

Bruce Springsteen har gett ut många skivor sedan "The river". Några är bra men aldrig har han nått upp till de musikaliska höjder som han befann sig på med sina fyra första album.
Håller du inte med mig?
Skriv en kommentar

1 kommentar:

  1. Det finns en poäng i det du säger men jag ser det snarare som om han valde att göra något annat som också var väldigt bra. Han tappar låtkvalitet men vinner en jordnära magisk enkelhet i och med The River och Nebraska. Magin försvann därefter helt i syntslingorna. Jag kommer ihåg hur besviken jag blev på Born In The USA, en platta som dock låter något bättre idag än när den kom. /Karl

    SvaraRadera