lördag 25 april 2009

Till minne av Sandy Denny


Den 21 April 1978 dog Sandy Denny, bara 31 år gammal. Det har nu gått ytterligare 31 år sedan hennes död men vi glömmer henne aldrig.
Många minns Sandy för hennes tid i Fairport Convention eller hennes medverkan på en Led Zeppelin platta, men hon gjorde också dessa soloplattor:
1971: The North Star Grassman and the Ravens
1972: Sandy
1972: Like an Old Fashioned Waltz
1977: Rendezvous

Åtminstonde de två första är mycket bra, sedan blev arrangemangen lite tråkiga, men Sandys låtar håller på alla fyra.
På skivorna kompas hon av musiker från Fotheringay och Fairport Convention.
Det bästa på nätet med Sandy är enligt mig denna akustiska inspelning, utan band:

3 kommentarer:

  1. Jag tycker hon var bäst i det fantastiska stjärnspäckade (Sandy Denny, Richard Thompson, Iain Matthews) Fairport Convention 1969. Sen försvann magin något!

    SvaraRadera
  2. Får jag bara nämna den plattan som Sandy Denny gjorde före hennes inhopp i the Strawbs och senare Fairport och som jag håller väldigt högt. Jag har sett den i olika namn men jag tror den hette ”The Original Sandy Denny” när den kom 1967. Hon gör där underbara tolkningar av folklåtar inkl några av tidigare? pojkvännen Jackson C Frank, låtar som ”Milk and Honey”, ”You Never Wanted Me”, underbara nerviga versioner. Hon sjöng faktiskt aldrig lika bra igen. Och så vill jag bara i förbifarten nämna att jag har den äran att fylla år på samma dag som Sandy, nämligen den 6 januari, bara i förbifarten alltså… /Karl

    SvaraRadera
  3. Jasså, ”The Original Sandy Denny” är bra?
    Jag hörde den för 20 år sedan och dömde då genast ut den som ointressant, mest för att det inte var några egna låtar men även för att den var helt akustisk. Nu börjar jag inse att jag gjorde fel. Jag skall genast skaffa den

    SvaraRadera