söndag 26 april 2009

2000-talets bästa album. Plats: 10


Jag tänkte jag skulle lista det jag tycker är 2000-talets tio bästa album.
Jag börjar med plats 10 för att en vacker dag nå fram till nr 1.



10. Beth Orton - Comfort of Strangers ( 2006)

Engelska Beth Orton har en härlig blandning av influenser. Dels är det folkrock som Nick Drake och Sandy Denny, men det är också trip hop.

På detta album är triphopen nedtonad till förmån för producenten Jim O'Rourkes ljudlandskap . Just blandningen av Jim O'Rourkes smått experimentella arrangemang och Beth Ortons starka melodier är det som gör detta album till ett av 2000 talets bästa.

2 kommentarer:

  1. Det där med dagdrömmeriet är alltså ingen övergående fas =).
    Hoppas han blir en likaa klok, rolig och varmhjärtat person som du!

    SvaraRadera
  2. Beth Orton hade jag nästan glömt bort, tack för påminnelsen. Just nu snurrar den CD som jag har av henne, "Central Reservation", i bakgrunden. Hon låter som Kamila Thompson tycker jag. Jag kunde inte få höra något från ovanstående skiva p.g.a. detta:

    http://www.nme.com/news/beth-orton/43379

    SvaraRadera