söndag 17 april 2016

Nära livemusik på Record Store Day



Igår var det Record store day – en hyllning till skivbutikernaIdén kommer från USA. Men nu firas den över hela världen. Skivaffärens dag som det betyder på svenska.
I Göteborg var ett fåtal butiker med i arrangemanget och det hela gick därför ganska omärkt förbi för alla utan de mest initierade. Själv tog jag mig till Bengans och Dirty Records. Bortsett från "spännande" releaser så bjöd båda affärerna på livemusik. Jag blev sittande på Dirty Records och lyssnade till Stefan Dafgård & Tommy Johansson. De bjöd på blues, tidig soul och en del egna låtar. Vi var kanske ett trettiotal samlade i den trånga cafélokalen. Det slog mig att det är så här jag uppskattar livemusik bäst. Nära, intimt med musiker som bjuder på sig själva. Sådana saker är betydligt viktigare än ljusshower och rökkanoner. Den familjära stämningen gör att jag njuter på ett sätt som jag sällan gör på stora konserter. Ullevi och Scandinavium är oftast inget för mig. Tacka vet jag livemusik i små lokaler där publik och artist kommer nära varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar