söndag 5 oktober 2014

Ronny Carlsson är död

En av landets mest underskattade låtskrivare och musiker har lämnat oss. Ronny Carlsson har gett oss bra musik såväl med Rockamöllan, Ona Taas, som under eget namn, Första gången jag hörde hans musik var en gråkall höstdag 1979. Jag stod - som vanligt - och bläddrade i en skivaffär när låten Poste Restante strömmade ut ur högtalaren.
Wow, vad bra! Var det Peps? Nä, detta var bättre än Peps.
- Det är ett nytt band som heter Rockamöllan, sa expediten
Det var först vid min egen skivspelare som jag insåg att Rockamöllans musik skrevs av Ronny Carlsson. Ronny kände sig inte hemma i Rockamöllans reggaekostym och skapade därför ett nytt band, Onna Taas. Det var nu som hans musikaliska rötter blev tydliga; John Hiat, Bob Dylan och Tom Waits var några av inspirationskällorna. Detta hördes ännu tydligare när han så småningom gav ut plattor under eget namn. Frågan är om någon svensk någonsin har skrivit så mycket om livets skuggsida som Ronny Carlsson. Trots stor musik så nådde han aldrig den stora publiken, kanske var hans sånger för mörka, rösten för skrovlig och privatlivet alltför trassligt. Hur det än var med den saken så finns mycket av hans musik kvar. Har du inte hört den innan så lyssna på sångerna nedan. Nedersta låten är märkligt profetisk.

4 kommentarer:

  1. Sorgligt... Onna Taas Band spelade jag nästan slut på LP:n, full av äkta känslor!

    SvaraRadera
  2. Rockamöllans första och soloplattan "Reserverat" är de plattor som betytt mest för mig

    SvaraRadera
  3. Som sagt sorgligt men det var ju bara en tidsfråga innan det hårda levernet skulle ta ut sin rätt. "Förlåt mig" är en favorit. En sann poet har gått ur tiden.

    SvaraRadera
  4. Såg detta först nu - en säregen poet! Här med den likaledes tragiskt bortgångne gitarristen Jimmy Silow..

    SvaraRadera