söndag 5 januari 2014

Det jag missade, men som andra hittat

Denna tid på året brukar jag ägna åt att kolla in andras årsbästalistor. Ofta är det olika  spotifylistor och bloggar som får besök men jag letar även årsbästalistor på andra ställen. Varje år händer samma sak, jag upptäcker låtar och album som helt gått mig förbi.

Några exempel på årsbästalistor som fått mig att hitta mer bra musik:

 Daniel Sundbaums årslista på spotify
Här hittade jag Anna Järvinens fantastiska singel; Porslin

Sofia Öqvists årslista på spotify
På hennes spellista föll jag för Saint Valentine med Gragan Alan Isakov. Det är en mycket vacker sång och hela albumet The Weatherman verkar bra.

Bloggen Thirsty Boots
Har som vanligt en årsbästalista med massor av bra musik. Paper Aeroplans borde jag kanske lyssnat mer på under 2013. Åtgärdar det nu.

Erikssons Kultursidor är en annan favorit. Här hittar man framförallt folk och världsmusik. En del har jag med även på min lista, men här finns såklart saker jag missat. T ex att Den fule släppt nytt 2013.

En fri sidas Stefan gjorde en lista som inte brydde sig så mycket om årtal. Där hittade jag Dave Nachmanoff. En ny bekantskap för mig som genast blev en favorit.

Nothing but pain and art
Är en ny blogg men det är en gammal favorit som skriver, nämligen Ola. Hans spotifylista. innehåller mycket jag inte begriper, men Sagor och Swing är en höjdare. Jag hade helt missat deras comeback.

Har du tid så lyssna även på radioprogrammet Nya Klingans återblick på 2013. Den innehöll mycket bra folk och världsmusik. Unni Boksaps Ensemble och La Yegros är bara två exempel

Utöver de som nämnts ovan så har bland annat följande gett mig tips om bra musik 2013:
Mikael Haraldsson
Lars- Åke Oom
Tidningen Lira
Leo Thomasson
Bengt Göran Söderlind


TUSEN TACK TILL ER ALLA!


2 kommentarer:

  1. Måste lyssna på Dave Nachmanoff. Köpte ju den lille mannens skiva efter Al Stewart-konserten på Royal Albert Hall. Men har inte hunnit lyssna än....

    SvaraRadera
  2. Så mycket musik och så lite tid! Tack själv, Drake, inte minst för Mosley och Bella Hardy, en del av de övriga får jag lyssna på vid tillfälle.

    SvaraRadera