fredag 24 januari 2014

Propaganda för bortglömd musik: Abel och Kaninerna


En glad kväll 1989 vägrade jag gå hem. Alldeles för sent släntrade jag in på en av Göteborgs alla svartklubbar för att få ännu en öl. På scen stod ett band som det sprutade svett om. I mitten syntes dragspelaren. Med enorm energi ledde han gruppen i en låt som jag aldrig hade hört maken till. Var det rock, folkmusik eller rent av punk? Nja, kanske allt på en gång. Detta var min första kontakt med  Abel och kaninerna. Jag hann dansa mig svettig till bandet några gånger till innan de la av i mitten på nittiotalet. Detta Göteborgsband har lämnat efter sig två singlar och två fullängdare. Skivorna håller för lyssning än idag. Musiken finns inte på Spotify, men som tur är hittade jag några fina youtube-klipp.

1 kommentar: