söndag 22 september 2013

Telefonen ringde

En  jämnårig kompis ringde. Han hade läst listan över världens bästa skivor och mina- som han tyckte- ursäktande kommentarer. Nu var han lätt upprörd:



Han:Varför skall du bry mig om att lyssna på ny musik?

Jag: Men det är klart att man måste hänga med!

Han: Nä, varför det? Jag vill ha musik som är bra, om den sedan är ny eller hundra år gammal spelar mindre roll
Jag har köpt så många plattor som varit hyllade just då de kom, men som nu bara samlar damm.

Jag: Håller du på att bli gubbe , eller?

Han: Ja, va e det me de då? Det är ju bara att konstatera att jag är präglad av musik som gjordes för trettio år sedan. Det är sådant jag gillar och det finns massor som jag ännu inte hört. Bättre då att lägga energi på att hitta gammal musik som är ny för mig än att leta bland nytt där bara var hundrade platta är något för mig

Jag: Du blir ju helt ute!!

Han: Ja, men det är helt okey för mig. Det finns så många som är så mån om att vara inne att de envisas att lyssna på musik som de inte förstår sig på


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar