fredag 6 september 2013

Guld från skivhyllan: Christina Kjellsson - Mitt i en mening



Christina Kjellsson är verkligen en gulklimp som alldeles för få har upptäckt. Sedan nittiotalet har hon släppt flera mycket bra skivor. Hennes styrka ligger i orden. Texterna håller en otroligt hög standard. Med hjälp av en rimförmåga utöver det vanliga skapar hon den ena varma mänskliga berättelsen efter den andra. Tyvärr har musiken med åren fått någon slags dansbands/country smitta. Det hörs särskilt tydligt på hennes senaste platta som jag skrev om för en tid sedan.
Men istället för att gnälla över nya albumet, så skall jag hylla ett gammalt:

Mitt i en mening





 

Skivan kom år 2000. På tretton spår berättar hon lika många fantastiska berättelser.
Vi tar en låt i taget:
1. Hållplats
En kärlekshistoria med refrängen:
"Men jag stannar till och tvekar mitt i klivet, tänker vänta, ta det lugnt, vi hinner nog
men om det är någonting jag ångra här i livet så är det chanserna jag fick, men inte tog". En refräng som det finns anledning att sjunga ofta.
2.  Västra Gatan
En av de få låtarna i musikhistorien som handlar om min hemstad, bara det är skäl till att älska den. Dessutom är musiken på topp.
3. Förspillda dagar
Bara den rubriken får mig att buga av beundran
4. Gunga
Barndomen är ett vanligt tema hos Kjellsson. hon sjunger om sin och jag minns min.
5.Påfågeln
Berättelsen om hon som älskade för mycket
6.Morgonväkt
Naturromantik av det blåa slaget.
7. Mitt i en mening
Om de som inte är med oss längre, de som hastigt gick bort alldeles för tidigt. "Ett kommatecken hänger här i luften", sjunger hon bland annat
8. Ut i det fria
Ung kärlek:
"Heta händer natten ljum
en lånad bil, ett eget rum"
9. Tennis på Terrassen
Om kärleken som rostat ut, eller?
10. Vissa vandrare vet
Åter en sång som handlar om att någon dör ifrån oss.  Så sorgligt och vackert. Gissar att det handlar om när Christina vakade över sin far, men för mig handlar det om min.
11. Fullkomlig och fin
Åter beskriver Christina kärlek och natur på ett sätt som får ögonen att fuktas.
12. Från en lindansare
En metafor för...  ja?, livet kanske?
13. Bättre på bio
Jodå, humorn och självironin finns där hela tiden. I denna sång är det extra tydligt:
"Jag är en massmediaoker kvinna , något video-dement, jag har förlorat mig själv mellan kanaler", låter ju nästan Broberskt.


Att Kjellsson nyligen släppt en roman som fått lysande recensioner är föga förvånande,  hon är ju en ordets mästare. Vad som gör denna skiva till hennes bästa är att musiken också håller högsta klass.

Lyssna på hela skivan här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar