söndag 28 juli 2013

Siri Karlsson på Korrö


För första gången var jag på Korrö folkmusikfestival. Fantastisk miljö och stämning. Tyvärr blev mitt besök för kort och jag såg inte tillräckligt många artister för att kunna skiva en artikel om festivalen i sin helhet. Istället väljer jag att berätta om en av alla konserter.




På fredagen uppträdde Siri Karlsson. Det är en svensk folkmusikgrupp som består av Maria Arnqvist på altsax  och  Cecilia Österholm på nyckelharpa. På Körro  ingick även  Jari Haapalainen på trummor och Simon Svärd på gitarrer.
Någon klok person lär ha sagt att tradition är att sprida elden, inte att tillbedja askan. De orden passar otroligt väl in på Siri Karlssons musik. Redan i inledningen, när Maria och Cecilia är ensamma på scenen, hör man att detta är folkmusik som sticker ut.  Maria låter saxofonen låta likt ett åskväder ibland och Cecilia spelar inte bara melodier på sin nyckelharpa, utan lägger lika gärna en repstege av ljud som Marias saxofon kan klättra på. När sedan bandet förstärks med trummor och gitarr bär de iväg på många, spännande, musikaliska vägar. Musiken utgår nästan alltid från svensk folkton, men man hör även influenser från världsmusik, psychedelia och jazz .  Jag slås av att det låter råare än på senaste plattan, skitigare om man så vill. Som medelålders musikfreak kan jag inte låta bli att jämföra med gamla folkprogband  som  Kebnekajse och – inte minst- Arbete och Fritid. (se artikeln nedan) Men allra mest låter ändå Siri Karlsson personligt och nyskapande. Det är verkligen ett band som sprider elden.







Siri Karlsson har en jättefin presentation av sig själva på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=HwNxWE9J8Xo

Här har jag skrivit om Siri Karlssons förra platta

Du kan också gilla dem på Facebook, gör det



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar