fredag 12 oktober 2012

Nördens årslistor

I flera års tid har jag i december gjort en lista på årets bästa album. Det har sett lite olika ut år från år. Förra året började jag på plats 20 någon gång i oktober och gick sedan långsamt uppåt på listan. Den 21 december släppte jag så ettan. Hela listan såg  ut så här:
1-10 kan du klicka på, så får du upp artikeln.

2011 ÅRS BÄSTA ALBUM ENLIGT DRAKE 2011-12-21

1. Merit Hemmingsson - EQ
2. The Decemberists – The King is dead

2. Ryan Adams - Ashes and fire

3. Jenny Almenius – Sånt som brinner
3. Among The Oak & Ash – Devil ship

3. Sara Thuresson – jag säger nu
4. Danny Schmidt - Man of many moons
4. The Smithereens – 2011
5. Fatoumata Diawara – Fatou
5. Laura Marling – A creature I don´t know
6. Anna Järvinen - Anna själv tredje

6. Dan Hylander och orkester - Den försenade mannen
7. My Brightest Diamond – All things will unwind
7. Bright Eyes – The peoples key
8. Söndörgö – Tamburising: Lost music of the Balkans och The head and the heart - The head and the heart
9. Oscar Danielsson – Stockholm – mitt hjärta och Maria Mena – Viktoria

10. Paper Aeroplanes - We Are Ghosts
10. The Red Button - As Far as Yesterday Goes
11. June Tabor gånger två

11. Damon & Naomi - False Beats and True Hearts
12 Eilen Jewell - Queen of the minor key
13. Madeleine Peyroux -Standing on the Rooftop
14. Navarra - Nya Fönster
15. Girls - Father, Son, Holy Ghost
16. Sergent Garcia - Una y otra vez
17. Siri Karlsson - Gran Fuego
18. Ry Cooder -Pull Up Some Dust And Sit Down
19. Josef & Erika - Floods
20. Fleet Foxes - Helplessness Blues

Som ni ser är det en mycket förvirrande årslista med bland annat tre treor. Anledningen till denna rörighet var sättet listan skapades på. Fram i december hade det dykt upp massor med nya, bra skivor som jag ville få plats med . Ända sättet var att låta flera album dela samma placering. Det blev inget bra. I år har jag därför bestämt mig för att göra annorlunda. Jag recensenserar varje vecka ett antal bra album. Med ojämna mellanrum gör jag sedan en tio i topp lista. Den kommer att se olika ut varje gång. Album kommer att klättra upp och ner. Några kommer att falla bort under resans gång. I slutet på december kommer så den slutliga årslistan.
Låter det krångligt och nördigt? Jodå,  det blir lätt så när jag är inblandad. En sak är dock säker; jag kommer att ha kul, hoppas det gäller dig med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar