torsdag 10 november 2011

2011 års bästa album Nr 8

Söndörgö – Tamburising: Lost music of the Balkans
Söndergö är ett band från Ungern . På stränginstrumentet tambura skapar de balkanmusik som svänger på ett lugnt och avslappnat sätt. Söndörgö har, förutom tamburan, också saxofon ,dragspel och stråkar i sättningen. Jag har lyssnat en hel del på balkanmusik under senare år. Ofta har det varit band som verkar i Sverige. Östblocket och Andra generationen är två exempel. Medan dessa band gör en popig balkanmusik med festkänsla, så står Söndörgö för något helt annat. Det är akustiskt, vemodigt, men samtidigt rytmiskt. Det är musik som jag vet mycket lite om och inte riktigt förstår, men det hindrar mig inte från att tycka mycket om den.










The head and the heart - The head and the heart


Denna skiva har jag redan skrivit om. Läs länken nedan:


3 kommentarer:

  1. En mycket intressant bekantskap, ny för mig, men musiken går rakt in själen.

    SvaraRadera
  2. Vilken av de två?
    /drake

    SvaraRadera
  3. Den som du ger nummer 8, Söndörgö, "Lost music of the Balkans", den andra har jag inte lyssnat på än......

    SvaraRadera