fredag 30 december 2011

Nedslag i musikhistorien 1

Under denna rubrik kommer jag att göra helt subjektiva val bland i 1900-talets musik. Det blir, till största delen, artister som jag tycker har haft stor betydelse för musikens utveckling och som väckt starka känslor hos mig. Det hela sker på ett smått förvirrat sätt, helt utan kronologisk ordning och utan fakta om medlemmar, album m m. Sådana uppgifter kan du lätt finna på andra webbsidor(Ibland ger jag länkar)
Jag hoppar dessutom över de allra största, som t ex Stones, Beatles, Dylan och Bowie. Istället finner du här namn som inspirerat mycket mer än vad de sålt skivor. Först ut är:









The Velvet Underground (1964-1973)
Denna grupp brukar kallas en av rockhistorien mest inflytelserika band, trots att de aldrig sålde särskilt mycket skivor.
Så olika artister som Joy Division, Cars, REM och Iggy Pop har alla påverkats av detta band.
När jag lyssnar på de album Velvet gav ut, är det först svårt att förstå vad som var så märkvärdigt. De kallas exprimentella, men rent tekniskt är ofta låtarna enkla, ibland rent taffligt framförda. Det påminner ganska mycket om alla tusentals källarband som vill mer än vad de kan.
Men det var inte tekniken som var bandets styrka, det var attityden. Aldrig tidigare hade musikvärlden sett något liknande. Velvet Underground sjung om tabubelagda ämnen som droger, sadomasochism och transvestitism. De var lika mycket konst, poesi och performance som musik. Samarbetet med Andy Warhol var ett tydligt exempel.

Jag tror att det framförallt är Velvets attityd som inspirerat så många, det förklarar också det faktum att artister med så olika musikalisk stil kan ange Velvet som förebild.
Själv har jag länge avfärdat bandet som världens mest berömda källarband, men jag har ändrat mig. Under senare tid har jag tagit mig tid och lyssnat noga på de fyra första albumen .
Det jag slås av är hur vackert det ofta är. Många av låtarna går i ett långsamt tempo, musiken är sällan ruffig, men däremot texterna. Det är denna kontrast som blir bandets styrka.
Det går inte heller förneka att Lou Reed är en fantastisk låtskrivare som lyckades fånga känslor som populärmusiken aldrig varit i närheten av tidigare.

Nedan finner du en Spotifylista med Velvet Underground låtar. Den ger ingen rättvis bild av bandet, det är inte meningen heller, det är mina favoriter. Några låtar från Reeds soloskivor har också fått plats.
Spotifylista

Mer fakta om Velvet Undergroud får du här

1 kommentar:

  1. John Cales "Church of anthrax" är en tämligen annorlunda arvtagare till Velvet. Gruppen VU ansågs på min tid som mycket hipp och var en inträdesbiljett till vissa exklusiva kotterier.

    SvaraRadera