tisdag 13 december 2011

Nu spisas- Nietzsche


Detta är min första årslista utan Nietzsche. Jag trodde knappt att det skulle gå, men nu är den klar.

Under alias lärde vi känna varandra 2005. På dagensskivas forum fanns en ständig tråd som hette "Nu spisas", där skrev alltid Nietzsche och ibland jag. Snart fann vi varandra. Sakta växte en märklig vänskap fram. Under vårt sexåriga umgänge träffades vi aldrig i verkligheten.Via nätet hade vi däremot daglig kontakt och våra alias byttes snart ut mot dopnamnen.

Med tiden blev vi alltmer personliga, men för det mesta handlade vårt umgänge om musik. Det var tips om nya plattor, listor på favoriter, analyser av låtar och artister m m. Det var ett nörderi utan dess like. Efter en vanlig dag med jobb, matlagning och städning blev chattandet med Nietzsche mitt sätt att koppla av en stund . Jag vet att för honom var det annorlunda, musiken och vännerna på nätet var hans liv.

Det var Nietzsche som fick mig att lyssna alltmer på musik igen, han fick mig också till att starta blogg och börja skriva årsbästa-listor på mina favoriter. Varje år, vid den här tiden, jämförde vi noga våra listor. Nietzsches var alltid rockigare och modernare än min. Han hade koll på indierock och annat nytt som jag inte begriper mig på. Ofta fanns några plattor, ofta med folkrock, listade hos båda.

Den 4 maj 2011 dog Nietzsche i sitt hem, bara 53 år gammal. Den första tidens sorg har nu förbytts i en känsla av saknad. Detta har blivit extra tydligt när jag arbetat med listan på 2011 års bästa album. Jag har verkligen saknat hans tillrop och kommentarer. Han skulle nog inte ha gillat min röriga årslista med två album på samma placering. För honom var detta viktiga saker, inget ogenomtänkt tidsfördriv.

Förhoppningsvis har han skapat sitt eget lilla himmelrike för skivnördar. Där sitter han säkert på ett moln och spelar sina CD-skivor, listar sin favoritplattor och målar en och annan tavla. När min tid är ute lovar jag att komma dit, så att vi kan fortsätta med våra listor i all evighet.

2 kommentarer:

  1. Fint skrivet, träffade också Nietzsch på nätet, och som du,bytte vi listor, plattor och musiktips med varandra. Brukar titta igenom våra mail och ge honom en tanke ibland. Han saknas...

    C.

    SvaraRadera
  2. Det är alltid bra att ha sitt bollplank, nån som delar ens uppfattning i stort vad det än kan gälla. Tyvärr har jag inte längre förmågan att till varje pris lyssna på ny musik numera. Annat var det förr när man hängde på låset i skivaffärerna och skulle ha det senaste, ofta förbeställda. Då var det LP-skivans magi som gällde, de fantastiska omslagen och känslan av att låta diamantnålen känna av spåren. Finns den magin kvar? Nu streamas det och den fysiska upplevelsen av skivan finns väl inte längre kvar. En era är till ända och vi går in i en helt virtuell värld.

    SvaraRadera