lördag 17 december 2011

2011 års bästa album nr 2


The Decemberists – The King is dead
Jag har gillat detta band I några år nu. Nyfiket har jag följt deras utveckling. Ibland har det låtit som typisk americana, andra plattor har haft progrockiga inslag. Än sak har dock alltid funnits med; de starka melodierna. På detta album är de fler än någonsin. Det finns inte ett enda svagt spår. Sång efter sång har hoppat in i mitt hjärta och lär stanna där länge, länge.
Kanske är är ”The king is dead” bandets mest folkliga skiva. Musiken dryper inte bara av americana, utan här finns även en del brittiska influenser. Troligen är det en av orsakerna till min oreserverade kärlek.
Tro nu inte att detta är stillsam mysmusik, ibland skramlar det faktiskt till riktigt ordentligt. Bandet munspelstjuter, gnisslar och gungar likt ett tåg. Jag älskar tåg

Lyssna här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar