torsdag 10 december 2009

2009 års bästa album Plats 3


Alla Fagra - Våta Pussar

Jag har lyssnat mycket på musik som liknar detta. Groupa, Filarfolket, Hoven droven, Hedningarna och Den Fule, är några exempel. Men jag är ganska kräsen när det gäller svensk folkmusik. Det är ett fåtal låtar som fastnat och som jag återkommer till år efter år.
Med denna skiva är det dock annorlunda, näst in till varenda spår greppar tag i mig på ett häpnadsväckande sätt. Skivan sticker åt olika håll. Det är instrumentalt och textbaserat om vartannat. Tempot varierar i högsta grad och influenserna är främst svensk folkmusik, men det hörs också spår av världsmusik och rock. Kanske är det just denna blandning som gör att jag aldrig tröttnar, att plattan håller rakt igenom. Musiken har kallats nyprogg och 70-tals pasticher, men det håller jag inte med om. De unga medlemmarna ser visserligen ut som om de kommer direkt ur ett kollektiv från -75, men musiken har mer gemensamt med -80 och 90-tals grupperna ovan än med sjuttiotalets musikrörelse.

Alla Fagra gör inte några traditionella låtar. All musik och text görs av Dan Svensson och Julia Westberg. Det är också dem som sjunger, ofta tätt ihop med ljusa röster. Instrumenten som hörs är fiol, bouzouki, akustisk gitarr, bas och trummor. Denna sättning och musikernas inställning skapar en stor lekfullhet. Musiken ger mig lust att dansa, sjunga med och skratta. Sådana tongångar klarar jag mig inte utan.

4 kommentarer:

  1. Den plattan är fin trodde den var från förra året. Jättekul att läsa. Du skriver bara bättre och bättre, väldigt levande och medryckande. Man får lust att lyssna på en gång igen. Fortsätt så drake. Du har en av dom absolut bästa bloggarna. Ola och Honky.

    /Niet

    SvaraRadera
  2. Härligt. Kul att du håller den så högt!

    SvaraRadera
  3. Nu börjar det bli spännande! Vilka två återstår????

    SvaraRadera
  4. Aldrig hört det bandet men ska lyssna in det. Jag kan sakna sången i de mestadels instrumentala banden. Min favorit just nu: Basar Blå.

    SvaraRadera