lördag 12 december 2009

2009 års bästa album Plats 2


Thomas Almqvist - Broken Tango


Dessa sex spår blev det sista Thomas Almqvist spelade in. Han dog under inspelningarna.
Jag hörde hans instrumentala musik för första gången 1979.
Skivan hette ”Nyanser” och innehöll musik som framför allt var inpirerad av folkmusik och jazz. Det var som en ny värld för mig. Detta var något helt annat än den pop och rock som jag var van vid.
Mycket av det som står i mina skivhyllor idag hade nog inte hamnat där om inte Thomas musik styrt mitt lyssnande i en ny riktning.

När jag får Thomas nya skiva i min hand så är är mina förväntningar höga. Det var längesedan han gav ut en platta och jag vill så gärna att hans sista hälsning skall vara fylld av samma värme som några av hans tidigare produktioner.
Samtidigt är jag lite tveksam. För första gången gör Thomas ett helt album där han är ensam med akustisk gitarr, kan det verkligen hålla för lyssning efter lyssning?
Efter att ha hört albumet i ca ett halvår så är jag nu övertygad, detta är musik som jag kommer att älska resten av livet.
Det finns en speciell Almqvist känsla som kommer fram varje gång Thomas slår på sin gitarr. När han nu är helt utan övrigt komp så förmedlas denna känsla ännu starkare. Det känns som om en nära vän öppnar sitt innersta och berättar om sig själv och samtidigt når in till mig på ett sätt som jag inte kan värja mig inför.
Med andra ord; det finns få musiker som väcker så mycket känslor hos mig som Thomas Almqvist.

Lyssna här

3 kommentarer:

  1. Oh, tragisk historia! Men du skriver så ini h-e bra Micke så jag blir intresserad! År han på Spotify? Anyway, ska kolla upp denna man, kanske kan va nå´t även för mig?!

    SvaraRadera
  2. ännu en suverän recension.

    niet

    SvaraRadera
  3. Se Thomas hemsida-googla på Thomas Almqvist. Där kan du köpa cd:n.
    Gunilla

    SvaraRadera