måndag 14 december 2009

2009 års bästa album Plats 1


Among the oak and Ash - Among the oak and Ash

Detta är en folkskiva gjord av två amerikanska musiker som aldrig sysslat med folkmusik tidigare.
Bakom Among the oak and Ash står duon; Josh Joplin and Garrison Starr. Båda är relativt etablerade som rock/pop artister. Josh har dock sedan länge haft en passion för gammal folkmusik. En dag ringde han upp Garrison och undrade om hon ville vara med och göra en skiva med hundra år gamla låtar.
- Jag trodde han skämta. Jag hatar ju sådan musik, har Garrison berättat.
Josh gav sig dock inte och så småningom bestämde sig duon för att göra dessa ålderdomliga sånger, men på ett nytt sätt.

Resultaten har blivit en skiva med tretton spår, tio traditionella, två nyskrivna och en Smiths cover. En stor del av materialet är visserligen gammalt men sättet att framföra det på är 2009. Medan många av dagens folkrockare är påverkade av sextiotalsband som Fairport Convention och Pentangle, så hämtar Josh och Garrison isnpiration från indierock och modern singer/songwriter traditon. Deras unika blandning av rock och folk har fullständigt golvat mig. Så här har folkrock aldrig låtit. Det är tufft, känslosamt och framförallt nu.
Albumet var tänkt som ett tillfälligt samarbete, men jag hoppas verkligen på fler skivor med denna underbara duo.

5 kommentarer:

  1. Ska kollas upp. Bra jobbat drake.

    /Niet

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående skrivare. Kul och mycket välskriven årsbästalista rakt igenom.

    Among the Oak and Ash har jag aldrig hört talas om innan och än mindre hört, men det måste naturligtvis åtgärdas.

    SvaraRadera
  3. Hej! Det har varit kul att följa din lista, många band jag aldrig hört talas men även några som vi tycks gilla bägge två! Vad blir det för lista nästa gång? Rock on!

    SvaraRadera
  4. jag kollar...so far mycket spännande och som Du skriver mycket nytänk här!

    SvaraRadera
  5. Jomenvisst! Detta fattar jag...
    ...ett fantastiskt omslag om inte annat.

    SvaraRadera