måndag 28 september 2009

Ärlig, äkta och uppriktig

Ja, så skall väl bra musik vara? I motsats till all utstuderat oäkta kommersiell skit.
Men vad är då äkta och uppriktigt och vad är utstuderat och oärligt?
Jo, för mig är det enkelt, Nick Drake är äkta, Christer Sjögrens musik är oärlig och dålig.
För min mor var det inte så. Hon kunde gråta när Vikingarna spelades, så berörd blev hon. Hur går det ihop? Hur kan en äkta och ärlig människa som min mamma, bli starkt berörd av opersonlig dynga?
Kanske, jag säger bara kanske, är det så att det inte finns äkta och oäkta musik. Tänk om det inte ens finns bra och dålig musik.
Kanske finns det bara olika smak.

4 kommentarer:

  1. Smak? It´s all in the eyes of the beholder, eller hur? Jag tror att vi som gillar folk och folk-rock (eller annan musik som inte är mainstream) genom vårt stora intresse kommit lite längre, utvecklat vår smak och vårt kunnande, vi har andra öron, en annan öppenhet, helt enkelt. För de flesta tycks det duga med Christer, Lars B., Doobidoo, skval och bakgrundsmusik och man har inget intresse av att gå vidare. Mickey Spillane mot Graham Greene, Konnässör mot brukskonsument.

    SvaraRadera
  2. Det skulle kräva mer än en kommentar för att skriva allt jag vill om detta. Men enkelt kan väl sägas att det finns nästan ingen av de som lyssnar på "mindre exponerad musik" såsom folkmusik, indiepop m.m. som väljer bort det för Christer Sjögren. De flesta som lyssnar på det vi kallar "skval" vet inget annat. Jag vet att det låter elitistiskt - det kanske t.o.m. är så - men det är min ståndpunkt. Jag tror också t.ex. din mamma och andra som gillar ex. Christer lyssnar på detaljer i musik. Om ett snyggt solo eller en snygg kör kommer in så spelar det ingen roll alls. Det är varken bra eller i vägen - det bara är. För oss som väljer bort denna musik är detaljerna viktigare. I ett kommentarsfält vet jag som sagt att detta framstår som elitistiskt, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
  3. "Jag tror också t.ex. din mamma och andra som gillar ex. Christer INTE lyssnar på detaljer i musik" skulle det stå (inte föll bort någonstans mellan hjärnan och tangentbordet).

    SvaraRadera
  4. Jag ser inget problem med elitism. Utan sådan skulle samhället stanna av och utvecklingen gå i stå.

    SvaraRadera